'Thuis' in Benin - Reisverslag uit Parakou, Benin van Esly Dam - WaarBenJij.nu 'Thuis' in Benin - Reisverslag uit Parakou, Benin van Esly Dam - WaarBenJij.nu

'Thuis' in Benin

Door: Esly

Blijf op de hoogte en volg Esly

22 Mei 2006 | Benin, Parakou

Lieve allemaal,

Zo, ik ben weer terug in Benin. Nog niet in Cotonou maar nog in het noorden, in Parakou. Maar toch voelt het wel als 'thuis'. Alleen al de koelte hier, het is hier denk ik zo'n 28 graden. In Niger was het zaterdagavond om 21 uur nog 36 graden. Dus ja, het lijkt hier heerlijk koel! Die 36 graden stond trouwens op de thermometer van de bus, handig om te waarschuwen voor bevroren weggedeelten!
Ik zal proberen het een beetje kort te houden allemaal....

Agadez is echt een woestijnstad. Het wordt wel de poort naar Europa genoemd. Ik geloof omdat het echt de laatste stad is voor de Sahara. En als ik het goed heb ligt Libië daar achter en dat wordt blijkbaar gezien als het begin van Europa. Misschien tijd voor een discussie of Libië bij de EU mag?
De Touareg markt is wel leuk inderdaad Astrid. maar tegelijk is het weinig anders dan alle andere markten die je hier in Afrika hebt. Het grote verschil tussen de markten in Benin en die in Niger is dat in Niger de meeste mannen een tulband dragen. En hier in Benin lopen de meeste vrouwen in traditionele kleding. Dat is eigenlijk het grootste verschil. De dierenmarkt is wel erg grappig. Er worden allerlei dieren verhandeld en er zijn twee delen, een deel voor de Touareg en een deel voor de Peul, ook een nomadenstam. Ik zie weinig verschil, maar dat zal wel aan mij liggen...

Dinsdag ben ik dus vertrokken naar de woestijn. Per dromedaris. Die ik voor het gemak maar even Harry heb genoemd, naar Harry Jekkers die een geweldige conference heeft over een kameel en een liedje over een dromedaris. Dus dat leek me wel een toepasselijke naam. Harry was trouwens wel een brave kameel. Voor de verandering hebben ze me eens geen beest gegeven die stronteigenwijs was. Alleen de laatste dag was hij blijkbaar blij dat hij naar huis mocht want hij was echt niet meer te stoppen zo ongeveer.
Het kameel rijden is echt afschuwelijk. Het bewaren van je evenwicht is echt een kunst. En aangezien ik daar al moeite mee heb als ik op een stoel zit... En dat beest is echt hoog! Je zit meer dan 2 meter boven de grond in een soort zadel. Met je benen op zijn nek om je evenwicht te bewaren. De eerste drie uur was ik doodsbang te vallen, en daarna deden mijn knieën zo'n pijn dat het niet meer leuk was. De natuur is prachtig maar dat kameel (of dromedaris) rijden is echt eens en nooit weer. Het idee, je hebt paard gereden dus dit moet wel lukken, gaat beslist niet op. Het is echt heel anders. Na drie dagen had ik er echt meer dan genoeg van dus we hebben de trip ingekort tot drie dagen. Ik kon echt nauwelijks lopen omdat mijn knieën echt protesteerden en mijn hele kruis was geschaafd door het schuren tegen die 'boom' die vooraan het zadel zit. Dus ik was echt heel blij toen ik donderdagavond af kon stappen. Wat een crime! Maar ok, de natuur is erg mooi en het was een hele belevenis.
We hebben die drie dagen 's morgens een paar uur getrokken met de kamelen. Rond 11 uur zochten we ergens een boom op om tot 15.30 of 16 uur siësta te houden. Dan was het echt TE warm om ook maar iets te doen. Er was iemand mee die eten maakte. Meestal geven ze de toeristen brood tussen de middag maar ik was wel zo ver gewend aan het Afrikaanse eten dat ik echt eten kreeg. Dat brood kreeg ik s morgens wel. Dat is de eerste ochtend nog wel lekker maar daarna kun je er echt iemand mee doodslaan. Het is zo droog dat wij dat thuis niet aan de pony’s zouden geven omdat het te hard is, dat is nog goed voor Yetty die immers kiezelstenen kan kraken. Dat eten ze hier dus zelf. Met mierzoete thee... als je hier thee zonder suiker bestelt kijken ze je aan of je hartstikke gek bent. En meestal gooien ze er toch een paar scheppen suiker in.
In Niger drinken ze veel thee trouwens. In kleine kopjes, beetje zoals espresso koffie. Ze koken water, gooien er thee en veel suiker in en schenken dat vervolgens een keer of wat over van glas in pot. Tot er een laag schuim (van de suiker) ontstaat. En dan drinken ze het op. Gaat in drie keer, de eerste keer is nog vrij bitter, de tweede is best lekker en de derde is echt te zoet voor woorden. Dat schijnt lekker te zijn!

Vrijdag in Agadez heb ik eerst een poosje in een zwembad gelegen. Erg grappig, was helemaal uitgestorven. Maar wel lekker. Er was een of andere pomp installatie die een soort bubbelbad effect had. Dus ik heb mijn knieën even goed laten bubbelen. Dat hielp wel, kon 's middags weer aardig lopen!
's Middags was ik nog even naar de boetiek gegaan van een paar jongens die ik had leren kennen. Ze zijn Peul, ook nomaden. En ze waren wel erg sympathiek. Volgens mij hebben ze best een moeilijk leven, die ene jongen legde uit dat hij soms twee of drie maanden helemaal niks verkoopt. En dan heeft hij dus geen inkomen. Bijna alle hulp uit het westen gaat naar de Touareg, die nou eenmaal bekender zijn en wellicht ook een bloederiger verleden hebben. Die zijn jaren terug massaal in opstand gekomen tegen hun onderdrukking. Die krijgen nu dus veel steun en de Peul worden volgens hun nogal vergeten. Weet niet wat er van waar is, maar het klinkt logisch!

Zaterdag heb ik weer een bus genomen in de richting van Benin. Halverwege was het een harde knal en een slingerende bus... klapband! Gelukkig hield de chauffeur de bus wel op de weg, maar het duurde nogal lang allemaal. Het kostte zeker twee uur om het wiel te vervangen, volgens mij was er iets mis met de krik. Iedereen ging zich er tegenaan bemoeien natuurlijk, dus dat duurde nog langer. Uiteindelijk bleek het gerepareerd tot het volgende dorp. Heb geen idee wat er aan de hand was maar daar kostte het nog eens meer dan een uur voor we weer verder konden. Schoot niet echt lekker op dus! Maar ok, uiteindelijk kregen ze de boel weer aan de praat... inmiddels was ik alleen onwijs beroerd, beetje jammer!
Zondag ben ik verder gegaan, met de bus naar Parakou. Het is echt heel maf, binnen een paar kilometer na de grens zie je echt het verschil in landschap. Benin is echt veeeel groener dan Niger. Niger is echt een grote dorre woestijn. In Benin groeien bomen, is er fruit te koop en kom je om de paar kilometer wel een school tegen of een groep kinderen in schooluniform waardoor je weet dat er in de buurt een school moet zijn. In Niger stikt het op elk moment van de dag van de kinderen op straat. Blijkbaar gaan er hier dus meer kinderen naar school. Niger is dus wel echt heel erg arm. De levensverwachting is er geloof ik 48 jaar ofzo.
In Niger wil ook iedereen die ik gesproken heb naar Europa verhuizen. Die hebben echt het beeld dat in Europa alles kan en makkelijk te behalen is enzo. Als je ze dan vertelt dat ik onder meer naar Afrika ben gegaan omdat ik in Europa geen baan kon vinden kijken ze je heel verbaasd aan, het is toch heel makkelijk om een baan te vinden daar! Hier in Benin willen veel mensen graag naar Europa, op vakantie. Maar de meeste mensen die ik ken willen er niet naar toe verhuizen. De kansen zijn hier in Benin misschien toch beter, in elk geval zien de mensen blijkbaar hier een toekomst!

Goed, tot zo ver voor nu. Woensdag vertrek ik weer richting Cotonou. En dan moet ik van alles en iedereen gaan afscheid nemen. Helaas!
Er staat een liedje op mijn MP3 speler van Stef Bos:

"Diep in het zuiden ligt misschien mijn toekomst
Maar ik ben zo bang dat ik het missen zal
Het hoge noorden met zijn koude winters
En de grijze hemel waar de sneeuw uit valt..."

Volgens mij heb ik nu echt twee 'thuisen', zowel hier als in Nederland...
Of om een ander liedje van Stef Bos aan te halen, misschien is het gewoon dit;

"Ik voel mij thuis in alle landen".

Tot over een weekje!

Liefs

Esly

*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-

Dear all,

So I am back in Benin. Not yet in Cotonou, but in the north, in Parakou. but it feels like at home. i like the fact that it is cool here, about 28 degrees i think. In Niger it was 36 degrees saturday night at 21 o'clock. so nice and cool here! the 36 degrees was showed on the thermometer of the bus, very usefull to warn for frozen parts of the roads!
i will try to write just a short story here...

Agadez is a real desert city. they call it the door to Europe. I believe that's because it is the last city before the desert. I guess Liby is behind it and they might see Liby as Europe. Maybe we should have a discussion about the question if Liby can join the european union? :)
the touareg market is fun Astrid, but it isn't very different from other markets here in Africa. the big difference with the markets of Benin is that the man are wearing a turband and that here in Benin the women wear traditional clothings. the animal market is nice as well. they trade in a lot of animal and there is a pârt for the peul and a pârt for the touareg, both nomads. i don't see a lot of difference between them but i guess that might be my fault!

tuesday i left for the desert. per camel, or drommedare. i called him Harry, after a dutch comedian who has a nice conference about a camel and a song about a drommedare. harry was a nice camel. this time i didn't have an animal who doesn't listen to anyone. just the last day he was happy to go home i think because he was really fast.
riding a camel is really terrible. keeping your balance is very hard. and i have problems with that already on a chair, so... and it is high! i guess you are about 2 meters high in a kind of saddle. with your legs in his neck to keep your balance. thje first three hours i was rerally afraid to fall and after this my knees hurted so much that it wasn't nice. the nature is amazing, but this camel was really once and never ever again! the idea, you can ride a horse so a camel will be no problelm is just a dream. it is really very differnt. after three days i really hated it so we shortend the trip till three days. i couldn't really walk so i was really happy if that i could stop thursday night! but well, the nature is nice and i had been a great adventure anyway!
during these three days we walked around in the morning with the camels. about 11 we looked for a tree to have siesta till 15.30 or 16 no'clock. it is just too hot to go on. there was somebody with us to prepare food. normally they give just bread for lunch but i was used to the african food so they cooked me real food. i had the bread in the morning, nice the first day but after this it is just too old.you can really kill someone with it. it is so dry that we wouldn't give it to our horses, just to the pig who can eat stones so this bread is no problem for her. and they eat it here themselves, with a lot of very sweet tea. if you ask foir tea without sugar they yhink you are crazy. and often they give you tea with sugar.
In nIger they drink a lot of tea. in little cups, like espresso. they boil the water, put the tea in and a lot of sugar. and then they change it from can to cup a lot of times till there is a kind of mousse (sugar) and they drink it. They do it like this three tiomes, the first is a bit bittre, the second is okay and the third is really too sweet! but that's the one they like!
friday in Agadez i spend some time in the swimmingpool. really noone there, so nice and calm. there was a kind of pompinstallation that worked lmike bubbles. so i let my knees bubble for some tyime. worked well because in the afternoon i could walk again!
in the afternoon i visited the boutique of two guys i met in Agadez. they are peul, nomads as well. and they were nice. i think life is hard for them, one of them explained that sometimes he can't sell anything for 2 or 3 months, so no income for this time. a lot of th help of the west goes to the touareg, who are more known and maybe have a more bloody history. they made rebellion some years ago. and now they get a lot of help, according to my friends. i don't know if it is true, but it seems to be possible!

saturday i took a bus in the direction of benin. halfway it was a hard 'boom' and a shaking bus... the driver kept the bus on the road but it took a lot of time. i gyuess it took about 2 hours to change the tire. in the end they repaired it just to go to the next village, where it took again morte than an hour before we could go on. and i was feeling very sick, so not a nice trip that day!
sunday i continued to parakou. very strange, a few kilometers after the border you can really see the difference in the landscape. benin has much more green. niger is just one great dry desert. in Benin are trees, you can buy fruits and every few kilometers you see a school or some kids in school uniform so you know there is a school not far away. in niger you see a lot of kids in the street at every time of the day. it is really very poor. i think life expectation is aboutr 48 years overthere.
In niger everyone with who i talked wanted to move to europe. they think in europe everything is easy. as i told them that i also went to africa because i couldn't find a job in Europe everyone is really amazed. here in benin a lot of people would love to go to europe, for hollidays. but they don't ant to move to europe. maybe people see more future here in Benin...

well, that's it for now! wednesday i am heading for cotonou. and then it is time to say goodbye to averyone and everything. so sad!
there is a dutch song at my mp3 player. the text is like this; deep in the south might be my future, but i am scared that i will miss the north, the high north with it's cold winters and the grey skies and the snow. i have two homes now, Netherlands and Benin...
Or maybe in words of the same singer in another song; i feel at home in every country...

see you in a week!

Esly

ps i added photos at the last three messages!

  • 22 Mei 2006 - 16:35

    Geertje & Theo:

    Lieve Esly,

    Je bent dus weer terug uit de woestijn, en behalve de zadelpijn is het je toch goed bevallen. Het is en blijft bijzonder dat je zo goed in contact komt met de mensen daar, en dat je niet als toerist enkel de mooiste kanten van een volk en land hebt meegekregen. Dat je je in Benin thuis voelt snappen we maar al te goed, de mensen daar zijn aardig voor je en de manier waarop ze hun gasten welkom heten en hun bejegenen spreekt je aan. Je voelt je er duidelijk welkom, en hebt denken we ook het gevoel dat je daar iets voor mensen kan betekenen. Dat is allemaal fijn om te horen.
    Je hebt niets geschreven over de dieren die in de woestijn leven, heb je geen varanen of iets dergelijks gezien? Ook over de planten en bloemen heb je niets gezegd, of doe je dat weer wanneer je in Holland bent?
    Je aktie voor Benin loopt hartstikke goed, inmiddels zit er bijna 600 Euro in de pot, wij zullen dat woensdag naar je overmaken, zodat jij dat woensdag of vrijdag kan ophalen en wegbrengen. Het zal nu voor jou best lastig worden, afscheid nemen van mensen die je bent gaan waarderen, en afscheid nemen van een tijd die je goed bevallen is, maar wij zijn best wel blij dat je weer naar huis komt, en dan bedoelen we Veeningen.
    Lees van de week je mail nog even door dan spreken we af hoe jij je geld voor Benin kan halen. Veel liefs, en tot zondag.

  • 22 Mei 2006 - 17:18

    Tessie:

    Hé Esly!
    INDRUKWEKKEND weer allemaal. Twee thuisen op de wereld, komt me erg bekend voor:) Ga zeker nog eens terug en dan ook ZEKER weten de noordelijke kant op!
    Geniet er nog maar ff flink van!! x Tessie

  • 23 Mei 2006 - 06:48

    Lucia:

    hey Esly
    Ja ik ben weer veilig in het echt overheerlijke koude nederland.. Ben geloof ik nog nooit zo gelukkig geweest met kou, echt heerlijk niet meer continu zweten!! je verhalen klinken echt heel tof, tot op je feestje!! nog fijne dagen in Benin doe iedereen de groetjes heel veel liefs luus

  • 23 Mei 2006 - 09:40

    Vida:

    leuk, leuk, leuk. Wel een beetje jammer dat er geen reis verhalen meer komen :( of misschien ook wel:??
    5-6 maanden ergens verblijven en je daar thuis voelen! Dat vind ik echt knap hoor, het heeft me 7-8 jaar gekost om mij in Nederland thuis te voelen;), zegt dat iets over mij of over Nederland?
    Goede reis terug en tot over 2 weken :).

  • 24 Mei 2006 - 07:36

    Marlies:

    Hoi!
    Zo'n drommedaris ziet er ook niet echt comfortabel uit! Ben je niet reis/zeeziek geworden?
    En dan moet je ook nog in een bus (die er, op de klapband na) redelijk uitziet. Wat doe je jezelf toch allemaal aan! Of prop je je gewoon vol met pillen?
    Ik heb hier een heel ander leven. Volgende week is mijn laatste stageweek. Dan nog mijn eindverslag inleveren en afstuderen (ik weet inmiddels hoe dat moet...). Dan ben ik drs. juf! En dan zijn wij beide werkeloos! Gezellig!
    Veel plezier nog.

  • 25 Mei 2006 - 16:18

    Natasja:

    hoi esly,
    leuk om ook de fotos erbij te bekijken. zo krijgen we een nog leuker beeld. de drommedares ziet er inderdaad niet erg comfortbel uit!! lijkt me vrij pijnlijk om daar zo lang op te moeten zitten. ben benieuwd naar je laatste verhalen maar die horen we op het feestje wel.
    veel plezier nog de laatste dagen.

    groetjes namens de hele familie

  • 31 Mei 2006 - 15:56

    Bianca:

    Hoi Esly,

    Beter laat dan nooit: ik heb je ontmoet bij de Koninginnedagborrel en zou je nog een mailtje sturen! Maar uit je verhaal op te maken ben je inmiddels al weer terug in Nederland nu?

    Groetjes,

    Bianca

  • 11 Juli 2006 - 13:38

    Charlot:

    Heej Esly! Las de reacties op mn log ff over en kwam zo op jouw site! Tof verhaal! Zou ook wel heel graag even naar Niger willen, maar wil eigenlijk iemand om mee te reizen, heb ik nog niet gevonden. Hoe vergaat het je in ons kikkerlandje? Hoe was de barbecue nog trouwens? Hier zn gangetje, tregent vrij veel nu in Cotonou, met de nodige overstromingen! Ik vertrek vrijdag of zaterdag naar n ander gezin. Ook wel weer jammer, met Nikè en Aurèle is t wel erg gezellig. Voor de rest nog niet héél veel mensen ontmoet hier, en vaak gaan ze ook weer snel weg. He, hou je taai en misschien tot ziens!! Dikke kus Charlot

  • 14 Mei 2007 - 10:49

    Ineke:

    Hoi Esly!

    Ik zie dat je deze site ongeveer een jaar geleden hebt upgedate, maar als het goed is krijg je nog wel een mailtje via deze site...ik zag jouw tip op het forum van waarbenjij.nu over www.hospitalityclub.org en www.couchsurfing.com. Ik ga zelf volgende week naar Zuid-Amerika om ongeveer 10 weken rond te trekken. Het lijkt me echt super leuk om op deze manier in aanraking te komen met de "lokale" bevolking. Welke van de 2 heb jij gebruikt? En zou je jouw ervaringen hiermee willen delen met mij? Je kunt me mailen op ineke_bijl@yahoo.com (er staat een underscore tussen ineke en bijl). Alvast super bedankt!! Hopelijk hoor ik snel van je!

    Groetjes,
    Ineke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Benin, Parakou

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

22 Mei 2006

'Thuis' in Benin

14 Mei 2006

Agadez

09 Mei 2006

Hoe later de avond...

05 Mei 2006

Leeuwen, antilopen en nijlpaarden

28 April 2006

Le fin...
Esly

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 6999
Totaal aantal bezoekers 126692

Voorgaande reizen:

03 Januari 2006 - 28 Mei 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: