Abomey - Reisverslag uit Cotonou, Benin van Esly Dam - WaarBenJij.nu Abomey - Reisverslag uit Cotonou, Benin van Esly Dam - WaarBenJij.nu

Abomey

Door: Esly

Blijf op de hoogte en volg Esly

13 Maart 2006 | Benin, Cotonou

Hoi iedereen!

Het is hier inmiddels bekend wie er mee mogen doen met de volgende verkiezingsronde. Nummer een, Yayi Boni heeft zo'n 32% van de stemmen, nummer twee (de favoriet van mijn familie) 26% ongeveer. Dus ik ben benieuwd. Ze zijn nu druk in gesprek met de andere kandidaten wie wie gaat steunen enzo. Houngbedji (nummer twee dus) heeft al eerder mee gedaan en toen heeft hij de tweede ronde niet gehaald. Hij heeft toen geadviseerd om op Kerekou (de huidige president) te stemmen, en niet op Soglo (de voormalige president). En nu doet de zoon van Soglo ook mee dus die is bij voorbaat al tegen Houngbedji... We zullen het weer zien!

De afgelopen week is redelijk rustig geweest qua huwelijksaanzoeken. Kreeg alleen te horen dat 'kinderen van een blanke moeder en een zwarte vader heel erg mooi' zijn en dat je Afrika niet kunt kennen 'zonder een zwarte geproefd te hebben'. Maar dat kan ik nog wel met een grapje af en het excuus dat de echte negers in Afrika wonen, gaat niet op omdat iedereen er steeds op hamert dat bijvoorbeeld Surinamers afstammen van Afrikanen. Dus die 'zwarte' kan ik thuis ook wel proeven als ik dat zou willen. Maar mijn 'verloving' houdt stand! Trouwens Stef, de ring die ik heb, heb ik ooit gekocht met Alex in Berlijn... Verandert dat de situatie nu weer?

Vrijdag ben ik na mijn werk naar Allada gegaan, daar wonen Judith en Floor. We hebben vrijdag nog even op de school van Floor gekeken, daar is ook een internaat dus er waren nog wel mensen. Judith werkt ook op een school in Allada en daar hebben we zaterdag nog even gekeken. Wel leuk om te zien maar de verhalen die ik van hun hoor zijn wel minder. De kinderen worden echt ontzettend geslagen, en over het algemeen niet met de blote hand. Dus vrij heftig! Kinderen slaan elkaar trouwens ook voortdurend, maar dat is niet verwonderlijk lijkt me... Zelfs in de klas van Judith, met kinderen van 2 tot 5 jaar ongeveer wordt er geslagen. Echt ongelooflijk voor ons!
Ik heb vrijdagnacht bij Judith geslapen. Wel handig dat dat kon. Zij woont in een heel ander huis dan waar ik nu woon, maar ook weer anders dan mijn eerste familie. De familie is wel heel groot, met allemaal zussen en nichtjes enzo. Maar er is wel echt een huis en niet zoals in mijn eerste huis allerlei huisjes rond de binnenplaats. De wc en de douche zijn wel zoals ze bij mijn eerste familie waren. Met het probleem dat ze hier kakkerlakken op de wc hebben en er 's nachts een hond losloopt die niet zo erg aardig schijnt te zijn waardoor je 's nachts eigenlijk niet naar de wc kan gaan. Maar het is te doen! Maar mijn huidige huis is toch wel luxe geloof ik!

Zaterdag zijn we met zijn vieren naar Abomey gegaan. Dat is eigenlijk DE koninklijke stad van Benin. Het was de hoofdstad van het koninkrijk Dahomey. Het eerste paleis werd er in 1645 gebouwd en elke koning bouwde er zijn eigen nieuwe paleis. Dus paleizen genoeg daar!
We hebben eerst het historisch museum bezocht. Was erg interessant, dit bestaat ook uit een aantal paleizen waarin een expositie is ingericht met tronen, wapens, kleding enzovoorts van de koningen. De gebouwen zijn ook wel leuk om te zien, vooral de schilderingen op de muren. Helaas mag je er geen foto's nemen, maar het was zeker de moeite waard. Later in de middag hebben we nog wat andere tempels en paleizen van de koningen bekeken. Elke koning heeft zijn eigen 'afbeeldingen' die hem representeren. Op zich wel interessant maar wel verwarrend...

Na het museum zijn we een hotel gaan zoeken. De naam was een beetje dubieus; pussy cat, maar op zich was het prima en niet duur. Het hotel was in de buurt van een stadion waar we 's avonds een concert wilden bezoeken. En dat bleek maar goed ook! Het concert zou om 20u beginnen, we hadden al bedacht dat dat dus wel een uur of 21 zou worden. En toen we dat vroegen aan iemand die drankjes verkocht zei ze ook dat het om 21u zou beginnen. Het was echt vreselijk, om 21u waren er denk ik zo'n 15 mensen. Maar geen muziek. Uiteindelijk zijn Floor en Lucia gaan vragen hoe laat het zou beginnen en ze kregen als antwoord; we wachten op het publiek! Zie je het voor je? Dat er in Nederland een artiest is die wacht met optreden op het publiek? We hadden er een hard hoofd in want toen we 's middags onze kaartjes kochten en vroegen of het druk werd antwoordde die jongen; ja, heel erg, we hebben al bijna 100 kaartjes verkocht. Dat vonden wij niet heel druk...
Uiteindelijk begonnen er rond 22 uur wat meer mensen te komen en om 22.20 uur werd er gezegd dat we over enkele minuten zouden gaan beginnen. Uiteindelijk was het 23.30 uur geweest voor er iemand op het podium verscheen. Een soort Beninse Jörgen Raymann. Vast erg grappig maar voor ons onverstaanbaar omdat hij Fon sprak... Vervolgens een hyperactieve presentator die mensen liet dansen en dat soort dingen en toen een groepje dat toneel speelde. Ook in het Fon... Het was wel echt Afrikaanse humor denk ik, het eindigde ermee dat twee vrouwen achter een man aan renden en het hele publiek lag in een deuk. Als er zoiets op tv is komt Nicholas ook niet meer bij van het lachen dus dat zal hier wel grappig zijn...
Wij waren echter gekomen voor de muziek maar voor het groepje kwam wat we wilden zien ging er eerst nog iemand rappen en was er een meer traditioneel optreden met dansers en nog een keer diezelfde groep acteurs. En de hyperende presentator die mensen op het podium haalde. En ja hoor, natuurlijk ook die vier Yovo's die er al vanaf 20.15 uur zaten... Of we even wilden dansen enzo. *Zucht*.
Wat trouwens wel erg grappig/gek is, als er een artiest optreedt, klimmen er allerlei mensen het podium op om mee te dansen of om foto's te laten nemen. En die drukken dan munten of soms briefjes op het voorhoofd van die artiest. Best een leuke inkomstenbron voor zo iemand volgens mij... Maar zie je het voor je dat de Stones in de Arena staan en de fans rennen allemaal het podium op om een foto te laten maken? Hier wel blijkbaar!
Uiteindelijk was het om half drie ongeveer afgelopen. We waren echt bekaf en het is vrij lastig wakker blijven bij een toneelstuk in het Fon waar je dus geen bal van begrijpt. Maar de muziek was leuk..
Zondag bleek Abomey erg stil en saai. Judith, Floor en Lucia wilden een internetcafé zoeken maar alles was gesloten. Dus we hebben een taxi genomen naar Cotonou (die deel je dus met in totaal 6 mensen en een chauffeur) en daar zijn ze naar een internetcafé gegaan. Ik ben naar huis gegaan, had niet echt best geslapen. Maar was wel een leuk weekend dus!

Ik ben nu zo ongeveer op de helft van mijn tijd hier. Het gaat best snel. Sommige dagen duren erg lang omdat er niet altijd even veel te doen is. Maar toch gaan de weken wel snel om. Ik ben nu een beetje aan het nadenken over mijn reizen de laatste maand. Ik denk er over om ook naar Niger te gaan, dat lijkt me wel interessant. Maar ik weet het nog niet, het is vrij duur omdat ik door de woestijn wil trekken daar en dat kan nou eenmaal niet zonder gids. En de afstanden zijn lang. Vooral omdat het vervoer traag is. Over 450km doe je zo'n 10uur geloof ik... Dus ik moet het nog even bekijken...

Tessie, ik blijf nog wel even genieten hoor hier. Wel jammer trouwens dat ik jullie niet meer heb gezien voor vertrek. Hoe was het in het noorden? Nog tips?
Theo en Geertje wat wilde dieren betreft, wat verwacht je hier? Ik zit in de grootste stad van het land... Maar ik beloof dat als er een krokodil uit de wc komt of een nijlpaard uit de gootsteen ik meteen een foto zal maken! Verder nog even geduld tot in mei...
Renate en Wiekie, bedankt voor de reacties! Erg leuk om ook van andere Veeningers wat te horen. Het grappige is trouwens dat de post er naar Renate toe volgens mij veeeel langer over gedaan heeft... Ik begrijp er niks meer van hoor!
Vida, ik begrijp wat je bedoelt! Ik denk ook dat vrouwen zeker een rol gaan spelen in een volgende revolutie, alleen al omdat ze in Iran, in tegenstelling tot veel andere landen, NIET dom gehouden worden maar er juist veel studeren... Ik help je hopen dat het een beetje snel en vreedzaam zal zijn...

Tot zover voor nu! Hou me op de hoogte van het nieuws in Nederland!

Liefs

Esly

*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*

Hi all

It is known now who will join the second round of the elections here. Number one; Yayi Boni, has about 32% of the votes, number two (the favorite of my family) about 26%. Right now they are busy to find the others to support them. Houngbedji, the number two, had participated before as well. he did not make it till the second round then, but he advised to vote for kerekou (who is president right now) and not for Soglo, the former president. And now Soglo's son is a candidate so he is already against Houngbedji before negotiations start... but we will see!

last week had been a little quiet with marriage requests. only some remarks like, kids with a white mother and a black father are the most beautifull or that's you can't really know africa 'without tasting a black man'. but well, just make a joke about it! and the excuse that the only real blacks live in Africa is not usable because they tell me all the time that the blacks in suriname for example descend from africans. so i can 'taste a black man' at home as well ;-) bt well, i keep being 'engaged'! by the way Stef, i bought my ring in Berlin with Alex, does this change anything in our situation? :D

friday after work i went to Allada, where Floor and Judith live. we have taken a look at the school where Floor is working. it is an internat as well, so there were a lot of people. judith also works at a school and we checked that one out on saturday. it is nice to see, but their stories are less nice. they really kick and hit the kids all the time and not only with bare hands. so heavy! kids hit each other all the time as well, not very surprisingly i think... even in Judith's class, with kids of 2 till 5 years old the kids are hot all the time. unbelievable for us, but very normal here...
fridaynight i slept at Judith's house. she lives very different from me. big family, lots of sisters and nieces and so on. but there is a real house and not more or less rooms around a courtyard like in my first house. the toilet and shower are outside but in the night there is a dog who is too dangerous to go to the toilet at night. but well, it is fine and i am very happy with my house right now again!

saturday we went with the four of us to Abomey. it is THE royal city of Benin, used to be capital of the kingdom of Dahomey. the first palace was build in 1645 and each king built his own new palace. so lot of it downthere!
first we visited the historical museum. very interesting, it is situated in two old palaces and has exhibitions of thrones, weapons, clothes and so on. the buildings are nice as well, especially the reliefs on the walls. you aren't allowed to take pictures, but it was very interesting! afterwards we visited also some other palaces and temples. each king has is own signs who represent him. interesting, but a bit confusing sometimes...
after the mueseum, we looked for a hotel. the name was a bit dubious; pussy cat, but it was fine and not expensive. it was close to the stadium where we wanted to go to a concert. and we were happy about that! the concert should start at 20.00, but we expected that this was too optimistic. we bought some drinks and asked and they told us it should start at 21.00. and very awfull, at 21.00 there were about 15 people, but no music!
in the end, Floor and Lucia went to ask what time it should start. and they replied; o, we wait for the public! just imagine an artist in the netherlands who waits for the public before he starts to sing? we weren't sure if there should be any other public because when we bought our tickets and asked the guy if he expected a lot of people he said; o yes really a lot, i sold already almost 100 tickets. and we thought, that's not very much!
about 22.00 more people came and at 22.20 they told us that we should start in a few minutes. in the end it was after 23.30 before someone came on stage. some kind of standup comedian i think, but he spoke fon so we didn't understand.
after this some presentator let people dance and sing on stage and a group played a bit. we didn't understand again, but it should have been african humour i think. it ended with two women running after a man and everybody laughed very hard. if they show something like this on television my family has lots of fun as well. so well, it should be funne...
we came for music but before the group came what we wanted to see, some guy did some raps, there was a more traditional show of a group of dancers and a singer and the host let people come on stage to dance and so on. and yes, of course, this four Yovo's who were sitting there already for hours as well... if we could dance a bit... ouf!
it is very strange/funny that, during the show of an artist, lots of people climb on stage to dance or take photo's. they push coins or sometime billets on the heads of the artist. nice extra money for him! but well, just imagine the Stones in the Arena and all fans climb on stage to take a picture? here it might be possible! in the end, it lastd till half past two. we were very tired and belief me that it is hard to stay awake during a play in Fon... but well, the music was fine!
at sunday, Abomey turned out to be quiet and boring. Judith, Floor and Lucia wanted to go to an internet cafe but everything was closed. so we took a taxi to Cotonou (you share it with 6 persons and a driver)and they went here to an internet cafe and i went home. to sleep! ;) but well, the weekend was fine!

it is about half of my time here already. time flies! some days seem to last forever because there isn't always a lot to do. but weeks go fast. i am thinking a bit about my travels in the last month. i think about going to Niger. but i am not sure yet, it is a bit expensive because i want to travel through the desert and you can do this only with a guide. and the distances are long, especially because transports are slow. about 450km lasts for 10hours... so i have to think about it...

Tessie, i keep enjoying my time here ;) it is sad that i did not see you before you left. did you like the north, do you have suggestions?
theo nd Geertje, about the animals, what do you expect here? it is the biggest city of the country! but i promise that if there is a crocodile in the toilet or a hippo in the sink i will for sure take a picture! for the rest, keep calm till may!
renate and wiekie, thanks for your replies! very nice to hear something from other people in Veeningen. the post to renate took much more time i think; strange here!
vida, i understand what you mean! i think women will for sure play a role in the next revolution, at least because they are NOT dumb and study a lot... i help you to hope it will be fast and peacefull!

that's it for now, keep me informed about the news from Europe!


love

Esly

ps i understood that there are people who don't know how to post a reply here. it is very simple. under the photo's at this message you read reacties op bovenstaand bericht. here you can fill in your name (naam) and reaction in the next. then you click at plaats reactie, c'est tout!
ps2 excuses for the late photo's and translation, but monday the site had problems again so i could not do it then. but well, here it is!

  • 13 Maart 2006 - 18:43

    Astrid:

    Ha die Esly,

    Nog bedankt voorje mooiekaart. Die negen dagen dat een kaartje erover doet klopt dus niet. Je had hem 25 januari verstuurd en zo rond 10 maart kregen wij hem in de bus. Lijkt me trouwens wel handig werken en tegelijkertijd je kindje bij je kunnen dragen. Al zal het voor die vrouwen wel extra zwaar en warm zijn. Fijn te horen dat alles goed met je gaat. Loopt je project ook volgens plan of is alles maar even afwachten en kun je de ene week veel doen en de andere weinig? Grappig zo`n popconcert wat dan uiteindelijk een toneelstuk blijkt te zijn en veel later begint dan de bedoeling was. Een Mick Jagger die briefjes en muntjes opgeplakt en toegestopt krijgt lijkt mij onwaarschijnlijk. Een stap op het podium proberen te doen en je wordt meteen in je nekvel gegrepen. Niet dat ik de behoeft heb om die man te bespringen,maar toch het idee dat het daar in Benin allemaalkan. Eigenlijk best charmant.
    Er zou voor mij ook nog wel het een en ander te verbeteren zijn daar in Benin. Als ik lees dat ze de kinderen in de klas gewoon slaan en dan ook nog 2 tot 5 jarigen ! Lijkt me ontzettend frusterend en verdrietig om daar te moeten meedraaien. Wisten die meiden dat wel vantevoren?
    Lijkt me echt een verschrikking. Ze moeten deze kant maar eens opkomen om te ervaren hoe wij met kinderen op school omgaan. Zo`n 50 jaar geleden gebeurde dit in Nederland trouwens ook op de lagere scholen. Ik hoop dat je een leuke reis kan plannen als je werk er daar op zit. Dat lijkt mij het mooievan Afrika de ongerepte natuur en daarin de wilde dieren zoals nijlpaarden(uit de gootsteen weet ik niet)en giraffes die door het landschap rennen of lekker loom in een rivierje liggen.
    Ik ben jaloers op je hoor! Blijf genieten en tot mails,

    liefs Hans en Astrid en een hele dikke knuffel van Fleur(ze kan al bijna zitten en lust echt alles!)

  • 14 Maart 2006 - 10:34

    Geertje & Theo:

    Ha wereldreizigster,
    Tja, dat slaan op scholen daar had je geen last van in Veeningen. Ze zouden het eens moeten proberen. Volgens mij worden hier de leerkrachten meer geslagen door ouders en leerlingen dan dat de leerkrachten kinderen een lel verkopen. Al heb ik ooit in de kapstok gehangen....
    Thuis zullen de kinderen vast ook regelmatig geslagen worden, of heb ik dat mis?
    Nu jij zo'n trouw concertbezoekster bent geworden, wil ik je eigenlijk wel weer meenemen naar de Stones, maar gezien de dure kaartjes durf ik dat met jou niet meer aan. Voor ik het doorheb klim jij, lenig als je bent, het podium op om op Keith z'n hoofd 50 eurocent te plakken, zal die blij mee zijn. Zeker wanneer je ook nog begint te dansen. Heb je het bewijs hiervan al op tape.... Bij Talpa zoeken ze vast nog wel nieuwe danstalenten....
    Toen jij naar Benin vertrok hadden wij het stellige vermoeden dat dat vooral was om te werken, maar aan je verhalen te zien is het vooral een heel gezellige bedoening, met hier en daar een cultuurshocq.
    Heb je meegekregen dat Milocevic dood is, hij is overleden aan een hartstilstand, maar mogelijk heeft hij dat weten te regelen met medicatie als een gezellige zelfmoord. Het roept zowel in Servië als in Nederland een beetje spanning op. Hij wordt, aldus de laatste berichten, in Rusland begraven.
    Verder weinig nieuws uit Holland. Hoe staat het met je plannen voor Niger?
    Liefs.

  • 14 Maart 2006 - 17:32

    Marlies:

    Misschien moet ik maar eens stage gaan lopen in Benin. Af en toe een klap uitdelen lucht vast op... Nee hoor: vreselijk dat dat voorkomt.
    Ik ben net weer 2 dagen in Uithuizen geweest, maar ik heb dan toch wel een klas vol schatjes die ik niet eens HOEF te slaan. Jaja, ik heb talent...
    Veel plezier nog!

  • 16 Maart 2006 - 08:51

    Marlies:

    Bedankt voor je verjaardags e-card!

  • 18 Maart 2006 - 11:49

    Tineke:

    Hoi Esly,
    We hebben vanmorgen jouw kaart gekregen die je op 3 maart verzonden hebt. Dus aardig snel toch? Wel bedankt daarvoor hoor ! Over een kwartiertje vertrek ik naar Amsterdam. Herman brengt me naar Kim's huis. Vandaar vertrekken Kim en ik vannacht naar Schiphol om samen naar mijn ouders in Spanje te gaan. We lossen mijn zus af, die daar al zeven weken op mijn ouders past. Pa is erg ziek en kan niet meer beter worden.Ik vind het heel leuk om alle belevenissen van je te lezen. Goh meid wat maak je wat mee ! En de manier van vertellen ook erg leuk en goed hoor ! Als ik over twee weken weer terug kom zal ik weer naar je schrijven. Heel veel liefs uit een brrrrrr-koud Losser. Zal wel even weer wennen zijn voor ons in Spanje, waar de temperatuur ook een stuk beter is. Vorige week nog 26 graden. Lieve Esly, heel veel liefs en weer tot de volgende keer. Kus, Tineke.
    (18 maart 2006.)

  • 18 Maart 2006 - 19:36

    Alex F.:

    Hee meis dank voor je kaart. Was zo blij met je schrijven dat ik vergat dat een postkaart ook een voorkant met een afbeelding heeft. Gezellige boel daar. Ik heb je site eindelijk eens gelinkt. Leuk te lezen dat je Frans zo vooruit gaat. Mij heeft het altijd moeitje gekost die taal. A oui is eigenlijk alles wat ik kan, zeg maar ja tegen het leven. Leuk ook dat alles zoo voortvarend gaat. Als je je echt verveelt is er als je terugkomt misschien wel een baan bij het rijk, daar weten ze alles van vervelen af :)
    Verder ben ik druk aan het normenenwaarden er komt misschien zelfs een heus lied over :)

    Ik wens je veel goeds daar en als het je te warm wordt denk maar aan ons.

    Alex

  • 19 Maart 2006 - 13:20

    Marije:

    Lieve Esly,

    Eindelijk kan ik het weer aan om je weblog te lezen.. Zoals Tessie al zegt, geniet er echt van!! Hier in nederland denk je er echt nog heel vaak aan terug, zo leuk is het ook weer niet hier! (afgezien van de plakjes kaas natuurlijk ;) )

    Dus.. geniet!

    Edabo, marije

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Benin, Cotonou

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

22 Mei 2006

'Thuis' in Benin

14 Mei 2006

Agadez

09 Mei 2006

Hoe later de avond...

05 Mei 2006

Leeuwen, antilopen en nijlpaarden

28 April 2006

Le fin...
Esly

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 348
Totaal aantal bezoekers 126691

Voorgaande reizen:

03 Januari 2006 - 28 Mei 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: