Politiek en toerisme - Reisverslag uit Cotonou, Benin van Esly Dam - WaarBenJij.nu Politiek en toerisme - Reisverslag uit Cotonou, Benin van Esly Dam - WaarBenJij.nu

Politiek en toerisme

Door: Esly

Blijf op de hoogte en volg Esly

06 Maart 2006 | Benin, Cotonou

Hoi allemaal!

Hier nog een berichtje uit verkiezingsland. De verkiezingen zijn hier verlopen zonder problemen. Uit de krant begreep ik dat het zelfs rustiger was dan was verwacht, dus dat is prima. Uitslagen zijn nog niet bekend, over twee weken is de tweede ronde dus dan moet er bekend zijn wie er nog door gaan (twee kandidaten). Aan echte exit polls doen ze niet geloof ik, maar er zijn wel drie of vier kandidaten die nou eenmaal de meeste kans maken. We zullen het zien! Vanuit mijn slaapkamerraam kijk ik uit op een maternel, een soort peuterschool. En daar was het zondagochtend toch druk! Daar was dus een stemlokaal. Er werd druk gediscussieerd, maar verder was er niks aan de hand, dus prima! Heb er nog een foto van gemaakt vanuit het raam, niet heel duidelijk maar het gaat!

Zaterdag ben ik met Judith (Annemieke, inderdaad die vriendin van Deborah en Jolanda) naar Ganvie geweest. Dat is het Giethoorn van Benin zeg maar. We waren van tevoren gewaarschuwd dat het echt vreselijk toeristisch moest zijn, maar het is nou eenmaal een van de weinige echt toeristische attracties van het land. Dus wij vonden eigenlijk dat we dat toch moesten gaan zien. En we hadden ook al van verschillende mensen gehoord dat het heel erg mooi moest zijn...
We hebben dus 's morgen een taxi genomen en vervolgens een pirogue, een soort houten kano. Naar Ganvie toe hadden we de wind mee, dus er werd een zeil gehesen. Vervolgens brak, natuurlijk, binnen tien meter de mast zodat onze gids en de schipper weer door het bootje op en neer moesten gaan lopen enzo. Was niet echt lekker stabiel, maar het water was maar 1.10 meter diep, dus als je er in valt is er geen man overboord (alleen letterlijk een vrouw in ons geval). Ik had van Nic al een mailtje gekregen dat ik wel uit moest kijken niet in het water te vallen, maar als het maar zo ondiep is, is het nauwelijks gevaarlijk...
Het tochtje was erg mooi, heerlijk rustig en erg prettig om een beetje natuur te zien. Ganvie is een dorp waar alle huizen gebouwd zijn op palen. Er lopen helemaal geen straten, alleen kanalen. Daar kun je trouwens makkelijk doorheen lopen, ik heb genoeg kinderen gezien die maar tot hun knieën in het water stonden, maar bijna alles gaan met bootjes. Ganvie is gesticht door een groep mensen die op de vlucht was voor slavenhandelaren. Het betekent ook iets in de trant van 'de gemeenschap is veilig'. Het dorp leeft, erg voor de hand liggend, vooral van visserij en tegenwoordig ook van het toerisme denk ik.
Het viel ons erg mee met het toerisme, het is niet zo dat er overal rijen blanken voor de deur stonden. De kinderen lopen wel allemaal te zeuren om snoepjes, pennen of geld maar daar word ik hier zo langzamerhand doof voor. Het viel ons in elk geval erg mee.
Terug vanaf het dorp hadden we dus de wind tegen. Was nog steeds erg mooi en rustig, maar nu moest er geroeid worden (niet door ons gelukkig). We hebben nog wel wat mooie vogels gezien. Weet er niet zoveel van, maar het was in elk geval wel mooi!

Zondag heb ik met Judith eerst een tijd bij het zwembad doorgebracht. En ik ben weer eens ernstig verbrand. Mijn neus en benen doen gewoon zeer nu, gaat wel weer over. Mijn collega's vinden het wel grappig!
's Middags had Placide, de 'neef' van Floor gevraagd of we nog een keer mee wilden doen in een videoclip. Blijkbaar was het de eerste keer een groot succes. Die clip is inmiddels op tv, gelukkig heb ik het zelf nog niet gezien want het schijnt erg gênant te zijn. Maar blijkbaar vond Placide dat we het erg goed deden, want we mochten weer op komen draven, met zijn vieren dit keer.
De clip werd deze keer gefilmd in Cotonou, op loopafstand van mijn huis, dus dat was handig. We zouden om half twee daar zijn, uiteindelijk werd het kwart voor vier. We hebben weer een beetje mee bewogen en ik geloof dat ook dit keer het resultaat vrij gênant zal worden. Hoop niet dat Placide ons nu voor elke clip gaat uitnodigen, je kunt het ook overdrijven.

Op mijn werk gaat alles zijn gangetje. Het team is nu compleet geloof ik, er was iemand die had vakantie gehad en Armand is terug uit Burkina Faso. Dus nu zitten we regelmatig met zes mensen uit onze neus te eten. Of er slapen er vier. Als er niemand komt kunnen we nu eenmaal niks doen. Armand moest nog een rapport schrijven over die twee weken Burkina, maar de pc was stuk dus die kon ook niks. Schiet lekker op!
Als er mensen komen is het wel leuk, ik praat steeds vaker met mensen en ik vind het ook leuk om te zien hoe Dénis en Armand te werk gaan. Heel verschillend en ze staan allebei wel open voor kritieken. Dus dat is wel interessant.
Vandaag had ik nog een interessante discussie met iemand over de vraag of je kunt trouwen met iemand die HIV positief is. Volgens hem kon dat niet, dus dat werd een heel gesprek. Want hij kon wel trouwen met iemand die diabetes heeft... Het probleem zit vaak in het idee dat je geen kinderen kunt krijgen met iemand met HIV, maar dat kan hier tegenwoordig zonder problemen via een ziekenhuis geregeld worden. Dat soort discussies vind ik wel belangrijk en ze zijn ook leuk om te voeren. En het geeft mij wel een kick om dat in het Frans te doen en nog begrepen te worden ook.
Armand had uit Burkina nog een sleutelhanger voor me meegenomen. Erg aardig, maar wel een beetje dubieus. Hij is 27 en hij wou vorige week echt alleen maar over relaties en liefde praten. Op een gegeven moment had hij nog een cadeautje voor me, drie condooms. Dat is natuurlijk iets wat er op het CIC gratis verstrekt wordt, dus op zich geen punt. Alleen was het wel de bedoeling dat ik ze in Benin gebruikt zouden worden. Waarop ik zei, bon, dan geef ik ze wel aan mijn broer hier, die kan ze vast wel gebruiken. Maar dat was toch niet helemaal de bedoeling... Maar inmiddels heb ik hem zo ver dat hij snapt dat ik al 'verloofd' ben in Nederland en dat ik niet achter de rug van mijn 'verloofde' (jaja Stef) om iets met een andere man wil beginnen. Vanaf vrijdag gaat het dus wel goed en doet hij wel normaal. Dus daar ben ik wel blij mee!

Jenny, succes met afronden van je stage! Wat de verkiezingen betreft, in Nederland stemmen mensen ook vaak wel op gevoel denk ik, maar ook voor een partij. En het is wel duidelijk dat er een verschil is tussen bijvoorbeeld de SP en de VVD. Ik denk niet dat er veel mensen zijn die op het CDA hebben gestemd omdat Balkenende uit Zeeland komt, wel omdat ze altijd CDA stemmen ouzo... Dat is toch een beetje anders denk ik... Maar inherent aan het systeem van partijen tegenover individuen hier.
Stef, voor ik terug ben heb jij nog een paar weken in Nederland om weer een normaal wandeltempo aan te leren toch? Ga maar een keer oefenen met Laurens, ik zal hem wel even wat tips mailen.
Levon en Jan, spannend het huis! Ik hoop dat het een beetje opschiet en als ik terug ben kom ik zeker kijken!

Voor nu veel liefs voor iedereen!

Esly

Ps Vida, ik heb je Beninse look-a-like gezien! Echt heel grappig, dezelfde stem, dezelfde maniertjes alleen dan Beninoise en geen Iraanse!

-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*

hi all!

here a new message from the country of elections! the elections have taken place without any problems, so very good! the results aren't there, but over two weeks is the second round so they have to know before which two candidates received the most votes. they don't know exitpolls here, but there are three of four candidates with the biggest chance. so we will see! from my room's window, i can see a maternel, a school for young kids, and sunday it was very crowded out there! but it turned out to be a place to voto, so that's why. there were a lot of discussions, but no violence. i tried to make a photo out of the window, it isn't great but it works...

saturday i went with Judith to Ganvie. you can call it the Venice of Benin. We were warned that it should be very very touristic, but it is one of the few very touristic spots in the countryu so we thought we have to visit it! and lots of people had told us that it is very beautifull as well...
so we took a taxi and afterwards a pirogue, a kind of wooden canoe. towards Ganvie, we had a sail as well. And of course, this broke down within ten meters, so the guide and the owner of the boat had to walk through it, and well, it is not very stable! but the water is only 1.10m deep, so not very dangerous. Nic had told me to be carefull not to fall in the water but if it is only 1.10m it is no problem...
the route was very nice, quiet and some nature is always fine! Ganvie is a village with all the houses built on piles in the water. there are no roads, only chanels. you can walk through the water, i saw kids and the water only came till their knees. but most is done by the small boats. Ganvie is founded by a group of people who tried to escape from slave traders. It means something like 'the community is safe'. main income of the village is, not surprisingly, fishing and i guess nowadays tourism as well.
we expected much more tourism, so it was very fine. there weren't really crowds of white people. kids are all asking for candies, pens or money, but it is like that everywhere so i really start to get deaf for this. at least, we expected much more! on the way back, they had to row. it was still very beautifull and we saw some nice birds as well.

sunday i spend some time with Judith at the swimmingpool. I am really sunburned again (anyone for a lobster competition?). My nose and legs really hurt me right now, but well, i will survive! My collegues have a lot of fun about it...
in the afternoon, Placide, the 'cousin' of Floor had asked us to dance again in a videoclip. the first time was a great success i think... it is on television but i am very happy that i have not seen it yet, it should be very bad! but well, Placide seems to like it so this time we could go with four people. it was filmed in Cotonou, close to my house, so that was easy for me! we should meet at 13.30, in the end it was 15.45 but well, it's africa! we moved a bit and i think this time it is very awfull as well... i hope it will not be on television this time. And i hope Placide will not invite us for every clip right now, that's a bit too much! but ok, wa have had fun!

at my work it is al just going on. i think ll the team is there right now, one had had hollidays and Armand is back from Burkina Faso. So right now, we can do nothing with six persons. or four people sleep... if nobody is coming, we can't just do nothing. Armand had to write a rapport, but the computer was broken down so he couldn't as well.
if people are coming it is fun. i am having more and more conversations and i like to see Denis and Armand working. they are both very different but both are open for critics and questions so that's fine!
today i had an interesting discussion with someone about the question if you can marry someone with HIV. he said no, so we had a real conversation. the problem is most often that people think you can't get kids with HIV, but here it is no problem with help of the hospital. this kind of discussions are important and nice as well! it is really cool to do it in french and are understand as well! ;)
Armand had brought me a keyring from Burkina, very nice but a bit dubious... he is 27 and wanted to talk about love and relations only last week. i got another present, three condoms. they are free at CIC so not a very shocking present, but he told that these had to be used in Benin. So i replyed, o fine i can give them to my brother here, he can use them! but that wasn't his idea... but well, right now i really explained that i am engaged in the Netherlands and don't want to make love with someone else. i think he gets it because from friday on he is acting normal! happy me!

Janny, good luck with finishing your internship! about the elections, i think it is a bit different because in the Netherlands people vote for a party and not for a person, i don't think many people voted CDA because Balkenende was born in Zeeland, but because they vote CDA for all their life. and there is a big and clear difference between SP and VVD for example... so iut's a difference between voting for a party or for a person...
Stef, before i am back you have some time left to train in walking in a normal way. go and try with Laurens, i can mail him some suggestions ;)
Levon and Jan, very exciting your new home! i hope it all works out well and if i am back i will come and visit it!

For now, lots of love!

Esly
ps Vida, i saw your look-a-like! same voice, same acts, but Beninoise instead of Iranian! very funny! :D

  • 06 Maart 2006 - 17:40

    Tessie:

    Hee Esly! Hoe is t, goed zo te zien! Ik ben weer veilig terug in kikkerland...hier ook verkiezingen, moet ik ineens gaan stemmen, na 5 maanden niet in dit land te zijn geweest...maar in ieder geval, ik mis Benin enorm, dus tip, geniet maar lekker van apenland(en)! Ik blijf je volgen! Kus Tessie

  • 06 Maart 2006 - 19:01

    Natasja:

    hey esly,
    leuk weer een berichtje te lezen.vervelend dat je iedere keer verbrand, je zou toch denken dat je onderhand een beetje bij moet kleuren en niet weer verbranden. hopen dat ze daar aftersun hebben. jammer dat we die videoclips niet in nederland kunnen bekijken. pas maar op, voor je het weet ben je een Beninse bekende en moet je nog handtekeningen uit gaan delen! veel plezier nog en ik kijk uit naar je volgende avonturen!!
    groetjes

  • 07 Maart 2006 - 10:50

    Geertje & Theo:

    He dametje,
    Ganvie en Giethoorn hebben toch wel veel gemeen, veel water, toerisme en de letter G. Leuk dat je daar geweest bent. Leven de mensen daar echt nog in die huisjes?
    Op je werk ben je vast ook wel erg druk, ik hoop niet dat je dat tempo nu ook in Nederland gaat hanteren. Lijkt me maar niks, maar ja, je wist het; blanken hebben een horloge, en zij hebben de tijd....
    Leuk die hagedis, wat voor een soort het is weet ik niet, en kan het nu ook niet opzoeken, m'n gids ligt in de opslag.
    Wij zijn toch onderhand wel nieuwsgierig naar jouw danscarriere, dus probeer maar of je de clip op tape mee kan krijgen, wie weet een goeie vervanger voor twietwie....
    Je laat ons, en Stef misschien nog wel meer, behoorlijk schrikken, je verloofde.... Als je een feest geeft moet je dat wel even op tijd melden!!
    Jij kan met vogels misschien niet zoveel hebben, maar er leven daar toch ook wel andere dieren in het wild, laat ons maar eens wat meer foto's van dieren zien, daar ben ik best wel in geintresseerd, en wie weet meer van de trouwe volgers van je weblog.
    Liefs

  • 08 Maart 2006 - 02:51

    Stef:

    Verloofd!
    zo zie je maar weer dat een relatie zich toch goed kan ontwikkelen, ook al ben je ver van elkaar af. Als het zou kunnen, dan zou ik er voor kiezen om elkaar weer eens te zien, maar dat is niet te verwezenlijken. mocht er een feest zijn nav van onze verloving, dan wordt ik graag zelf ook uitgenodigd. Draag je ook al een verlovingsring? Ik draag wel altijd jouw ketting, behalve als ik douche, omdat ik niet weet of dei daar wel tegen bestand is.
    vandaag ben ik zelf op Machu Picchu geweest, de hoofdattractei van Peru, en ook de duurste. Om een idee te gaven: een menuutje in een restaurant heb je al voor 2 soles, een hlave euro. De trein van cusco naar MP, 120 km, kost 68 dollar! retour, de entree tot MP is 20 dollar. Ik heb daar wat van af kunnen kriigen, door het eerste stuk met de bus te gaan (verder ligt er geen weg, dus he moet wel met de trein) en met mijn ISIC kaart koting op de entree. Heb wel een fantasttische dag gehad. Om 05.00 opgestaan, en van 06.00 tot 17.00 rondgelopen, o.a. een brg op, 600 m hoger dan MP zelf, en dan merk je echt wel, op zo een hoogte, van 2400 m naar 3000 me klimmen. Maar het was het zeker waard. morgen weer om 05.00 op, om om 05.45 de trein terug te nemen naar Cusco. Mijn vader is niet meegegaan, in cusco gebleven, omdat hij MP al gezien heeft met mn moeder in 2000, en vanwege het vele geld.
    verkiezingen in NL: GL niet echt winst geboekt, maar links wel: PvdA vooral en SP ook. In Adam komt een links college naar alle waarschinlijkheid!
    ben benieuwd hoe het in mijn deelraad gegaan is.
    Esly, ik voel me weer erg met je verbonden, sinds we officieel verloofd zijn voor de Beninse mannen. Heel veel liefs uit een ander werelddeel. Je verloode in Peru, Stef

  • 09 Maart 2006 - 20:10

    Renate:

    Hoi Esly!
    Dankjewel voor je ansichtkaart uit 't verre Afrika! Hij lag gisteren op de deurmat, na een reis van een dikke maand. Vond 't erg grappig! Goed dat je een weblog bijhoudt zeg! Leuk om te zien en te lezen hoe 't je vergaat op je Benin-avontuur. Vind je erg stoer hoor! Met mij gaat het prima, moet afstuderen (nog steeds.. :) en een stage gaan regelen. Eindelijk géén colleges meer is ook erg goed voor iets langer uitslapen enz :-) Veel plezier en succes en ik blijf zo af en toe wel op de hoogte! Groetjes renate en familie.

  • 10 Maart 2006 - 10:46

    Wiekie:

    HOI ESLY.bedankt voor je leuke kaart,hilbert moest heel hard lachen dat je zomaar met een geslachte koe over straat mag fietsen,verder maak je mooie foto,s geniet nog maar goed zolang je daar bent ,en onderneeem veel dingen die je hier niet kant doen groeten wiekie

  • 13 Maart 2006 - 08:55

    Vida:

    Lieve Esly,

    * wat een leuke trip hebben jullie gehad, even lekker van rust genieten (afgezien van gezeur van snoepvragende kinderen dan).
    * Grappig dat ik een look-a-like in Benin heb, had je een foto moeten maken ;).
    * Deze keer lees ik eigenlijk een beetje laat je verslag en dat komt door gebeurtenissen in Iran op vrouwen dag (was behoorlijk depri van).
    Terwijl in hele wereld vrouwen mochten de vrouwen dag vieren, liep een kleine bijeenkomst van vrouwen in Iran helemaal fout.
    Een groep van 100-150 Iraanse vrouwenrechten activisten wilde in een
    park in Tehran bijeenkomen ter gelegenheid van vrouwendag. 10 minuten nadat ze begonnen waren met hun programma worden ze door de politie gewaarschuwd dat ze weg moeten gaan omdat ze geen toestemming hadden (volgens de wet hadden ze geen toestemming voor nodig
    ). Natuurlijk de vrouwen weigeren om weg te gaan en dan politie begint met slaan (wapenstokken) en arrestaties... zo'n openbare geweldvertoning tegen vrouwen had ik nog nooit meegemaakt, diep diep triest... ik weet zeker dat de volgende revolutie in Iran een vrouwen revolutie zal zijn...

    Groetjes uit een zonnig maar koude NL.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Benin, Cotonou

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

22 Mei 2006

'Thuis' in Benin

14 Mei 2006

Agadez

09 Mei 2006

Hoe later de avond...

05 Mei 2006

Leeuwen, antilopen en nijlpaarden

28 April 2006

Le fin...
Esly

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 630
Totaal aantal bezoekers 126620

Voorgaande reizen:

03 Januari 2006 - 28 Mei 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: