Hoe later de avond... - Reisverslag uit Niamey, Niger van Esly Dam - WaarBenJij.nu Hoe later de avond... - Reisverslag uit Niamey, Niger van Esly Dam - WaarBenJij.nu

Hoe later de avond...

Door: Esly

Blijf op de hoogte en volg Esly

09 Mei 2006 | Niger, Niamey

Lieve allemaal,

Ja, ook in Niger is het internet inmiddels doorgedrongen. Eigenlijk is het hier meer ontwikkeld dan in Benin volgens mij. Er zijn bijvoorbeeld prullenbakken op straat, straatverlichting die het doet, veel straten met een naam en het verkeer is veel minder chaotisch omdat men hier aan taxi’s doet en niet aan zems. De taxi’s hier zijn trouwens wel een uitkomst, je zit er gewoon met 4 passagiers in en niet met 8.... Oftewel, heerlijke luxe hier! Vooral omdat het water het gewoon doet! In Benin is dat steeds afgesloten (schijnt te komen doordat er een nieuwe minister is en de oude ministers schijnen bijna allemaal een greep in de kas te hebben gedaan. Met als gevolg dat dingen die stuk zijn niet gerepareerd kunnen worden. Dus vandaar de stroomstoringen en het afsluiten van water). Maar wel erg warm, een stuk warmer dan in Benin.

Zaterdag ben in vertrokken uit Natitingou. Er zaten in het hotel waar ik zat vijf Afrikanen, volgens mij komen ze uit Niger, wonen ze in Togo en werken ze vooral in Benin. En die gingen naar Parakou, net als ik. Dus we konden samen gaan. Om 16 uur zouden we vertrekken. Dat werd dus 19 uur. Met vier man achterin en ook met vier man voorin, eentje met de versnellingspook tussen zijn benen... Vervolgens bleek de helft maar tot Djougou te gaan, dat ligt een uurtje vanaf Natitingou. En de chauffeur wou niet doorrijden met maar drie passagiers. Dus dat duurde natuurlijk weer een eeuwigheid. Om een lang verhaal kort te maken, uiteindelijk heeft onze chauffeur een andere taxi voor ons geregeld. Waar al vier volwassen en twee kinderen achterin zaten. Dus ik mocht lekker knus met Ali, Allasane en de chauffeur voorin zitten. Het duurde echt een eeuwigheid. Toen we uiteindelijk uit Djougou vertrokken zei Allasane nog vol optimisme dat we wel om 22 uur in Parakou zouden aankomen. Dat viel dus nogal tegen, het was al middernacht tegen de tijd dat we arriveerden.
En ik zag de bui al hangen, er zijn best goedkope hotels in Parakou, maar die hebben geen 24 uurs receptie. Dus ik vroeg op een gegeven moment aan Allasane hoe ik dat kon regelen. Hij werd net niet boos, maar scheelde niet veel. Hoe kwam ik op het idee van een hotel, hij had familie en vrienden genoeg daar dus hij zou wel een kamer voor me regelen. Dus zo stond ik midden in de nacht op een binnenplaats met een koe en een kudde geiten. Was een kamer voor mij, deur kon op slot enzo, dus prima allemaal. Alleen de hele familie sliep al. Dus de volgende ochtend stond er ineens een blanke op de binnenplaats, daar hadden ze niet op gerekend. Want dat had Allasane niet verteld.
Maar dat is wel leuk aan de mensen hier, ze zijn echt heel gastvrij. (Bonne arrivee) Dus in plaats van te vragen wie ik was en wat ik daar deed vroegen ze alleen of ik wel goed had geslapen, niet te warm, niet te moe was enzovoorts. En pas na een kwartier kwam de vraag waar ik de sleutel had gevonden van die kamer. Ja dat heeft Allasane gedaan, aah ok, goed!
Allasane zou om 8 uur weer komen omdat er om 9 uur een bus zou gaan naar Niamey. Maar natuurlijk was hij te laat en heb ik de bus gemist. Er was een volgende om 12 uur. Die was wel op tijd en volgens het tijdwonder Allasane was ik dan om 18 uur en zeker niet later dan 19.30 uur in Niamey. Maar ook dat bleek nogal optimistisch, het was uiteindelijk 23 uur geweest voor ik aankwam. En hier had ik dus geen hotel of wat dan ook gereserveerd. Dus dan kom je toch een beetje jammer aan in Niamey!
Maar ok, in de bus had ik even gepraat met een jongen, Hassan. En die kende het AFVP resthouse wel, een soort jeugdherberg, was vlakbij zijn huis. Dus we hebben samen een taxi genomen, maar helaas, alles was al in diepe rust daar. Maar ook Hassan is een soort engeltje, hij nam me mee naar huis en vervolgens naar een ander hotel, er was bij hem in huis geen kamer vrij (sorry sorry sorry). Dus zo kwam ik uit in een hotel met airco en een douche en wc die echt onwijs stonken. Maar ok. Maandag ben ik toen weer naar AFVP gegaan. Het is een centrum van een vrijwilligersorganisatie en het is alleen voor vrijwilligers, maar dat was ik ook dus mag ik er ook slapen. Best gezellig alleen versta ik de helft niet van wat die Fransen die daar ook zitten allemaal zeggen. Ik spreek dus inmiddels Frans maar niet met Fransen...

Niamey is echt heel anders dan Cotonou, minder hectisch, veel heter. De mensen zijn ook leuker hier, heb nog maar een man af hoeven poeieren, niet slecht voor 2 dagen! Soms passeert er iemand met een kameel, erg leuk om te zien. En de mensen zijn erg mooi en erg vriendelijk. Dus bevalt wel hier!

Vrijdag ben ik van plan de bus te nemen naar Agadez, meer in het noorden. Ben benieuwd, het schijnt daar nog warmer te worden.

Veel liefs voor nu!

Esly

*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*

dear all,

well, in Niger there is internet as well! (there was a cut down in electricity last time so i couldn't post the english version). in fact i think it is more developped here. there are binliners in the streets, the lights in the streets are working, lots of streets have a name and the traffic is less chaotic because of the lack of motors. the taxis take just 4 passengers instead of 8, so very nice here! and the water is workking well. In benin it was cut off all the time (it seems to be because of the new ministers after elections. the old ones took money so if something is broken there is no money to repair). but very hot, much more than Benin.

saturday i left Natitingou. in my hotel were 5 africans, i think they are from Niger, living in Togo and working a lot in Benin. and they went to parakou, like me, so we went together. they told me we should leave at 16 so we left at 19. with four passanger in the back and three passengers and a driver in the front. then it turned out that half of us went just to djougou, about an hour from natitingou. and that the driver didn't want to go on with just three passengers. so it took a lot of time. to make itr a short story, the driver searched another taxi for us. with already four adults and two kids in the back. so we had to be in front with the three of us. and it lasted forever. when we left djougou in the end, hassan told me, optimistic as ever, that we should reach parakou at 22. but it was a bit too optimistic because in the end we arrived at midnight.
and i was a bit scared because the cheap hotels in parakou close pretty early. so i asked hassan how to manage this. he didn't get really angry, but a bit. why i was thinking abut a hotel, he had family in parakou so of course he should organise a rom for me! so i ended up, in the middle of the night, at a court with a cow and some goats. there was a room for me, i could close the door and so on so pretty good! but all the family was sleeping already. so next morning there was a white girl at their court. and they didn't know because hassan hadn't told them :)
but the people here are very nice and hospital. (bonne arrivee). so instead of asking me who i am and what i'm doing there, they asked how i am doing, if i slept well, not too much problems with the heat, not too tired and so on. just after 15minutes they asked where i found the key. well, hassan found it! aah bien! bonne arrivee!
hassan should come to pick me up at 8 so that i could get the bus at 9 to niamey. but of course he was too late so i missed the bus. the next one left at noon. it was in time and accoreing to the time-knower hassan it should arrive at niamey at 18 and never after 19.30. but again, it was a bit too optimistic and i arrived after 23. and i did not make a reservation for a hotel or something like that, bit sad!
but well, in the bus i met another gfuy, also hassan (very original name). and he knew the AFVP resthouse, a kind of hostel close to his house. so we took a taxi but sadly everybody was already sleeping. so hassan took me to his house and then to a hotel. in his house there wasn't a free room (sorrysorrysorry). so i ended up in an airconditioned hotelroom with a bathrom that smelled terrible. monday i went back to afvp. it is a kind of resthouse of an organisation of volunteers. but i am a volunteer so i can stay there. it is fun but i have a lt of problems to understand what the people say. most of them are french, so hard to understand. i can speak french, but not with the french!

niamey is very different from cotonou. less hectic, less people, much hotter. the people are nicer, i had to refuse just one marriage request. not bad for two days! sometimes you see someone passing with a camel. and the people are beautifull and very nice. so i like it here!

friday i want to take the bus to agadez, more north. we will see, they say it might get even hotter there!

love

Esly

ps i added pics at the last message.
ps 2 there was an electricity problem last time and now there is no usb, so more pics later!

  • 09 Mei 2006 - 11:29

    Stef:

    hahaha, het is weer een lekker punctuele bedoeling daar in Benin/Niger. Ik vind het knap dat je er (achteraf) zou relaxed onder bent. Ik zou me toch wel ergeren, ook na een paar maanden, denk ik. Het valt me op dat je steeds maar met taxi's gaat. Ik neem aan dat er niet zo als in NL (e.o.) een heel spoorwegennet ligt, waar je fijn gebruik van kunt maken, maar zijn er ook geen bussen voor het verkeer tussen de grote steden? Dat is nl. het vervoermiddel in Zuid Amerika (en heel veel landen) voor de lange afstand. Die bussen zijn doorgaans redelijk, en in de zuidelijke landen (wat rijker) zelfs beter en luxer dan de Eurolines bussen, met stoelen, die ver achterover kunnen, en waar je goed op kunt overnachten. je krijgt er regelmatig ook eten en drinken, en een hoofdkussentje. Maar ik neem aan dat het antwoord op mijn vraag nee is, want zover ik weet ben je niet zo masochistisch dat je dan zo een volle taxi zou nemen (en al die anderen ook). Het voordeel is wel dat je mensen ontmoet en aparte dingen meemaakt. Van de gastvrijheid dei ze daar kennen, kunnen wij in NL nog heel wat leren. Maar met HC doen we een beetje ons best. Mij is het m.u.v. Santiago overigens niet gelukt om bij mensen te kunnen overnachten (in Lima, Buenos Aires of Rio).
    Ik en mijn vader zijn dus ondertussen 2 daagjes thuis. Het is wel fijn om even een vaste plek te hebben, waar je rustig je eigen dingen kunt doen, niet veel hoeft. Gewoon rustig wat spullen uitzoeken en opruimen en mensen bellen. Mijn programma voor de komende weken zit al vrij vol, zeker de resterende tijd tot jouw terugkomst.
    Ik wens je nog veel plezier de laatste weekjes, en hoop dat je ondanks de vele grote vertragingen (noemen ze dat daar eigenlijk ook zo, of ervaren ze dat anders?) nog veel zult kunnen zien en meemaken. Vanuit een lekker zonnig NL stuur ik je veel liefs, Stef

  • 09 Mei 2006 - 18:33

    Theo En Geertje:

    Hoi Meissie,wat een heerlijke enthousiaste verhalen.Papa is helemaal jaloers en zegt steeds dat hij je wel op wil halen, volgens hem schrijf je dit ook allemaal om hem jaloers te maken. Het lijkt ons heerlijk om dit allemaal te zien, en ondanks de strubbelingen onderweg geniet je er toch wel van. Je bent toch wel een bevoorrecht mens. Hier doen we niets anders bijna dan achter het lam aan vangen, ze doet niet anders dan over de veranda rennen,en als ze terug gaat neemt ze nog gauw een hap uit de plantenbak. Het is hier nu ook prachtig weer,en papa is druk aan het schilderen. Voor de hoge stukken hebben we hulp van Henk, nee niet van de kat, maar van een echte schilder. Ik ben blij dat je gauw weer thuis komt en zo zijn er nog meer.... Nog heel veel plezier en veel liefs. Geertje.


  • 09 Mei 2006 - 19:51

    Marlies:

    Hoi!
    Mooie foto's: een echte beestenboel. Grappig dat je ook een 'Pumba' vast hebt kunnen leggen... (Je kent de Lion King toch?). Veel plezier nog en: niet met vreemde mannen meegaan he? Nou ja, je doet niet anders zo te lezen... (hihi)

  • 11 Mei 2006 - 09:09

    Jenny:

    Hoi Esly,

    Dat zal nog wennen worden als hier in Nederland alles weer punctueel verloopt. Misschien dat je zelfs bij de vertragingen van de NS je neus ophaalt. Wat is een uur vertraging nu eigenlijk, je bent wel anders gewend. Verder vind ik het leuk om te hroen dat je het naar je zin hebt. Volgens mij zou ik dat dus echt niet durven, alleen als vrouw rondreizen. Die ene keer dat ik alleen in Bali verbleef onverwachts durfde ik ook niet zomaar het laatste weekje nog rond te reizen. Nou nog veel rondreisplezier gewenst.

    Groetjes

  • 12 Mei 2006 - 13:09

    Judith:

    Klinkt goed allemaal! Ben wel een beetje jaloers dat jij wel olifanten gezien hebt... ;) Geniet nog even lekker en dan zie ik je over iets minder dan 2 weken weer in Cotonou!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Niger, Niamey

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

22 Mei 2006

'Thuis' in Benin

14 Mei 2006

Agadez

09 Mei 2006

Hoe later de avond...

05 Mei 2006

Leeuwen, antilopen en nijlpaarden

28 April 2006

Le fin...
Esly

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 729
Totaal aantal bezoekers 126687

Voorgaande reizen:

03 Januari 2006 - 28 Mei 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: