Leeuwen, antilopen en nijlpaarden - Reisverslag uit Natitingou, Benin van Esly Dam - WaarBenJij.nu Leeuwen, antilopen en nijlpaarden - Reisverslag uit Natitingou, Benin van Esly Dam - WaarBenJij.nu

Leeuwen, antilopen en nijlpaarden

Door: Esly

Blijf op de hoogte en volg Esly

05 Mei 2006 | Benin, Natitingou

Salut!

Goed, dit is mijn tweede poging. Het eerste verhaal wat ik geschreven heb is kwijt... Hoop dat het nu gaat lukken, maar het wordt wel een kortere versie in verband met tijdgebrek!

Ik ben inmiddels in Natitingou, in het noorden van Benin. Erg mooi hier, heuvels enzo. En veel minder druk en hectisch dan in Cotonou natuurlijk. Dus wel erg prettig!
Maandag kwam er een chauffeur bij mijn 'hotel' met de vraag of ik naar Parc Pendjari wilde. Dus ik zei ja maar ik heb geen geld om alleen te gaan. Hij ging dinsdag tot donderdag met een groepje Fransen, drie volwassenen en een meisje van 10. En ik kon nog wel mee. Dus dat was mooi.
Die Fransen zouden logeren in het hotel in het park, hartstikke duur natuurlijk. Maar hij zou wel wat voor me regelen. Uiteindelijk kreeg ik 6000 franc per nacht korting. Tweede probleem was het eten, dat kostte 6000 franc, duur dus. Maar voor gidsen en chauffeurs serveerden ze rijst of iets dergelijks met prut voor 1500 franc. Mocht ik ook wel eten. Dus erg tof! En erg gezellig, kon ik samen eten met Akim, de chauffeur, en dat was leuk. Na het eten een beetje ouwehoeren met de jongens die in het park en hotel werken enzo. Erg leuk!
Die Fransen betaalden wel de volle prijs trouwens. Was wel sneu, ze hadden de duurste kamers genomen vanwege de airco. Maar het hotel maakt zelf stroom en dat doen ze maar tot middernacht ofzo. En daarna weer van 6 tot 7. Dus die airco deed het niet. En voor het eten betaalden zij dus 6000 franc en de laatste dag was alleen dat meisje niet aan de diarree. Dus eet voor 6000 franc en krijg gratis diarree cadeau! Akim en ik hadden nergens last van.

Het park was erg mooi, de natuur is afwisselend, savannes, bossen, kale vlakten. En we hebben veel dieren gezien, olifanten, antilopen, buffels, maraboes (die zijn in het wild net zo lelijk als in Emmen), antilopen, bavianen en andere apen, antilopen, krokodillen, nijlpaarden, antilopen, aardvarkens (over lelijk gesproken), veel vogels en had ik al antilopen gezegd? Was erg leuk dus!
Zo heb ik 2,5 dag doorgebracht. Tussen de middag bij het hotel een beetje kletsen met Akim en de mensen die er werken en 's morgens en 's middags op zoek naar dieren. Dinsdag tussen de middag eerst nog een rondje AIDS voorlichting gegeven. Die jongens vroegen of ik hier als toerist was. En toen ik over het CIC vertelde gingen ze allemaal vragen stellen. Was wel leuk! Heb geprobeerd om uit te leggen dat kinderen krijgen geen punt is omdat die door de ooievaar gebracht worden. Daar begrepen ze niks van, een vogel legt eieren en die krijgt geen kinderen. Erg komisch! Een van die jongens geloofde het echt, die begon de volgende dag nog weer tegen een collega, ja in Europa is een vogel die kinderen brengt! Toen heb ik toch maar gezegd dat het maar een verhaaltje is. Erg grappig!
Woensdag zijn we op zoek gegaan naar een leeuw. Die zat vlakbij het hotel zeiden ze. We hadden wel veel gieren gezien (die eten de restjes natuurlijk) en bavianen in de boom (op de vlucht) maar geen leeuw. Die jongens gingen de savanne in lopen om te kijken. Waren wel een stuk of 15 man denk ik. Dus ik ging mee, neem aan dat zij hun leven niet wagen om een leeuw te zien die zij al veel vaker gezien hebben. Maar die Fransen bleven wel ver achter, die vonden het blijkbaar eng!
Maar helaas was de leeuw er al vandoor. Lag alleen nog een half aangevreten buffel. Erg ranzig, zijn hele buik was open en je zag alle mest er nog in zitten enzo. Ik hoorde later van Akim dat die jongens van het hotel die buffel later in stukken waren gaan snijden en gerookt en gegeten hebben. (Zij hebben het niet aan de toeristen gegeven, dus niet daarom dat die Fransen ziek waren).
Gister zijn we nog bij watervallen geweest en bij tata somba's. Dat zijn specifieke huizen in deze regio, een soort kleine kasteeltjes. Beneden wonen de dieren en hun verzorger, boven de familie was wel leuk om te zien allemaal.

Goed, tot zover... meer foto's volgen later, hier is het echt te traag voor woorden. Een foto uploaden kostte letterlijk 25 minuten!

Veel liefs

Esly

Ps Op de receptie voor koninginnedag waren inderdaad bitterballen! En haring en paling en hele vieze rood wit blauwe taart met een bodem van margarine!

*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-

Salut!

so finally the translation. i had a lot of problems with the connexion last week, here is is fine...

i am ion natitingou now, in the north of benin. very beautifull here, some hills, and so on. and less crowded and hectic than cotonou. so that's fine!
monday there was a driver who came to my 'hotel' to ask if i wanted to visit le parc pendjari. i said yes but i don't have money to go on my own. he was going tuesday till thursday with a couple of french, three adults and a girl of ten years old. and i could join them. they should spend the night at the parc as well, and that's very expensive. but he said he should organise something for me.
so in the end they gave me a reduction of 6000 francs per night. then the dinner and lunch. this was 6000 franc and that's also very expensive. but or drivers and guides they served just rice or something like that with sauce. and i could get this as well. so was fine and fun as well because i could have dinner with Akim, the driver. and after dinner we just hang around a bit with the guys working in the parc and the hotel. so a lot of fun!
the french paid the full price. little bit sad for them, they took the mlost expensive rooms because of the airco. but the hotel provides the electricity fir itself and they do so just till midnight. and from 6 till 7. so the airco didn't work! and for the meals they paid 6000 francs and the last day only the kid didn't have diarrea. and Akim and me had no problems at all!


the parc was very beautifull. nature is varied, savannes, wood, plains. and we saw a lot of animals. elephants, antilopes, buffles, marabous (very ugly) antilopes, baboons and other monkeys, crocodiles, hippos, antilopes, warthogs (ugly as well) lots of birds and did i mention antilopes? so was a lot of fun!
so i spend 2,5 dy like this. chatting a bit at lunchtime and after dinner with Akim and the guys working there and in the morning and afternoon looking for animals. tuesday i spend some time on aids prevention and information as well. the guys asked if i am in benin as a tourist. so i told about cic. and they had a lot of questions. so was nice. i tried to explain that getting children is no problem because there is a big black and whtie bird who brings the babies to the people. they really didn't get it, a bird gets eggs, no humand kids. one of them really believed me, the next day he told a collegue, did you know that in europe the babies are brought by a big bird? so then i told hil it is jusr a story!
wednesday we have been looking for a lion. he or she waz close to the hotel they said. we did see voltures (who eat the left overs) and baboons in the trees (scared), but no lion. the guys walked into the savanne to look for the lion. i guess they were 15 or so, so i joined them. i think they will not risk their lives to see a lion they have seen often. but the french didn't really join us, i guess they were scared.
but sadly the lion was disappered already. there was only a half eaten buffle. whole stomach and so on was open, yek! later Akim told me that the guys of the hotel have cut the left overs and smoked it and ate... (they didn't give it at the tourist, so it wasn't the cuse of the sickness of the french!)
yesterday we visited a waterfall and tha tata sombas. these are specific dwellings for the region, a kind of small castels. donwstairs is place for the animals and their guard, upstairs for the family. was nice to see.

well, that's it. i can post more photos today as wel!

love

Esly

ps they did serve bitterballen and also haring and paling at the reception for queensday. and a very awfull red-white-blue pie with a bottom of margarine!

  • 06 Mei 2006 - 19:22

    Geertje & Theo:

    Lieve Esly,
    Fijn weer wat van je te horen. Je berichtje stond er trouwens pas vandaag (6 mei) op. Dus een vertraging van een dag, en dat voor de mail!!
    We worden nu wel helemaal jaloers, echt op safari. Hopelijk heb je wel veel meer foto's gemaakt, en bewaar je die nog even. Maak je trouwens ook veel foto's met je gewone toestel? Dat op zoek gaan naar wilde dieren is bij onze dagelijkse activiteit nog niks. Het lam heeft door dat hij leuk met Kyra op en neer kan rennen, stapt eerst door het gaas heen, en spurt dan op Kyra af. Sinds vandaag is het ook leuk om de veranda op te klimmen/springen, en zeker ook om de net door Geertje gestekte plantjes eruit te trekken en een stukje mee te slepen. Wegjagen heeft geen zin, want ook dat wordt gezien als een spelletje. Kyra ligt dus 's avonds compleet uitgeteld in huis. Sinds een paar dagen ben ik begonnen met het schilderen. Wordt wel mooi vinden wij. Gister en vandaag heeft Hans geholpen, en hebben we veel kunnen doen. Je inzamelaktie loopt hartstikke goed, inmiddels is er weer dik 400 Euro binnen, laat maar horen wanneer je het wilt hebben. Tevens hebben we nog een paar toezeggingen. Gaat dus geweldig!!!!
    De afgelopen dagen zijn zowel de stacaravan als de kleine opgehaald, geeft weer een heleboel ekstra ruimte. We hopen nu dat Stapel snel tijd heeft om de boel te spitten met de kraan, zodat het weiland uitgebreid kan worden.
    Zo..., je bent weer een beetje bijgekletst, nog heel veel plezier, en maak maar veel mooie foto's (bijvoorbeeld van hagedissen. Liefs van ons beiden.

  • 08 Mei 2006 - 08:10

    Vida:


    Hoor ik daar enige leedvermaak over die arme fransen, Esly toch!!!

    Ik ben erg beniuwed naar je foto's van park en dieren (niet van die arme buffel aub).

    Hier zijn de temperaturen GEWELDIG, heerlijk gewoon.

    Groetjes.

  • 09 Mei 2006 - 11:46

    Stef:

    He, dit bericht had ik kennelijk even gemist, maar rond die dagen was ik met mijn terugreis bezig.
    Ik vind de fot's bijzonder mooi. Wij hebben ook wel wat dieren gezien, maar niet dit. Dus stiekem ook wel een beetje jaloers. Maar ik heb net 3 mooie maanden achter de rug, dus geen klaagrecht. Je bent wel heel dicht bij sommige beesten geweest, ofje hebt een hele goede zoom. Ik meende dat je niet zomaar binnen een paar meter van die wilde beesten kon en moest komen,omdat ze naders wegvluchten of aanvallen.
    je hebt het mooi geregeld met die safari, en overnachting en eten. Onze ervaring is ook dat je door meer te betalen beter af bent. In een eenvoudig hostel kun je ook goed slapen, en ik heb veel goed eten op voor een paar eurootjes. Jij praat over frankjs, maar ik heb geen idee hoeveel dat dan is.
    Ik dacht trouwens dat al die grote beesten (alleen) veel zuidelijker in Afrika zaten, bij Kenya, Tanzanie en Zuid-Afrika. Dus ik leer iedere keer weer wat van jouw log-updates.
    Hou je taai (dan wordt je niet opgegeten) en blijf foto's maken.
    Stef

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Benin, Natitingou

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

22 Mei 2006

'Thuis' in Benin

14 Mei 2006

Agadez

09 Mei 2006

Hoe later de avond...

05 Mei 2006

Leeuwen, antilopen en nijlpaarden

28 April 2006

Le fin...
Esly

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 575
Totaal aantal bezoekers 126689

Voorgaande reizen:

03 Januari 2006 - 28 Mei 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: