Le fin... - Reisverslag uit Cotonou, Benin van Esly Dam - WaarBenJij.nu Le fin... - Reisverslag uit Cotonou, Benin van Esly Dam - WaarBenJij.nu

Le fin...

Door: Esly

Blijf op de hoogte en volg Esly

28 April 2006 | Benin, Cotonou

Lieve allemaal,

Tja, ik ben nu echt definitief klaar met werken. Vandaag mijn laatste dagje. Wel een raar gevoel, heb nu 'vakantie'! Maar het gekke is dat ik weet dat deze vakantie eigenlijk oneindig is, ik kan nog een dagje naar het CIC maar dat is ook wel het enige... Erg raar!
Heb van mijn collega's een T-shirt gekregen van PNLS, het Programme National de la Lutte contre le SIDA en het onvermijdelijke red ribbon dat er bij hoort. Maar wel erg tof!
Gister bij het SYTO ging Brice me vragen of ik mijn verslag al had geschreven. Eh, verslag? Moet dat dan? Ben je lekker op tijd mee! Heb vandaag nog even wat in elkaar geknutseld. Denk alleen niet dat Brice er erg blij mee is want ik heb onder andere geschreven dat ik het erg slecht vind dat er in die drie maanden niemand van het SYTO op het CIC is geweest om met mij en mijn collega's te praten. Denk niet dat dat is wat Brice graag leest.

Zondagochtend om 7uur (oef) vertrekt de bus naar Natitingou. En dan laat ik Cotonou dus voor een maand achter. Gelukkig kom ik nog wel terug hier, kan dus nog echt afscheid nemen van iedereen.

Mijn werk heb ik erg leuk gevonden. Soms duurden de dagen erg lang. Ik ben inmiddels goed geworden in het niks doen. Of een beetje praten met collega's of een beetje in mijn 'dagboek' schrijven ofzo. Eigenlijk is het wel lekker relaxed!
Ik heb hier ook veel geleerd. Niet alleen Frans, maar ook praktisch. En natuurlijk de nodige zaken over AIDS, in Benin maar ook in het algemeen. Ik heb geconcludeerd dat hier in Benin het medische probleem rond HIV en AIDS niet zo heel groot is. Natuurlijk zijn er mensen die ziek zijn en die sterven, maar het is niet zo dat iedereen die HIV positief is meteen ten dode is opgeschreven. De medische zorg is eigenlijk best goed. Veel dingen zijn erg basic, in het ziekenhuis gaat alles nog met papieren dossiers, het water is vaak afgesloten enzovoorts. Maar het echt noodzakelijke is er wel. Dus echt een medisch probleem zie ik niet. Zeker niet hier in het zuiden, in het noorden wellicht meer omdat mensen daar soms erg ver van medische zorg af wonen.
Het grote probleem ligt denk ik op het sociale vlak. Het taboe rond HIV en AIDS is erg groot en de kennis juist soms erg klein. Mensen denken dat een condoom juist HIV over brengt ofzo. Veel mensen zijn bang om over hun besmetting te praten, zelfs met hun partner. Dit komt vooral omdat mensen, zeker vrouwen, vaak in de steek gelaten worden. Door zowel hun man als familie. En dat is natuurlijk moeilijk voor ze! Er zijn hier overigens meer vrouwen besmet dan mannen. (dit in tegenstelling tot Nederland). Ik denk dan ook dat dit sociale aspect steeds meer aandacht zal moeten krijgen. Op het CIC besteden we hier ook aandacht aan, we leggen bijvoorbeeld uit dat HIV niet besmettelijk is maar overdraagbaar en dat je het niet kunt krijgen door samen te eten of te dansen ofzo. Ik denk dat dat een belangrijk aspect moet zijn van de informatie die we geven. Op die manier kunnen ze hopelijk fabeltjes uit de wereld helpen!

Deze week heb ik ook 250 euro gegeven van mijn actie. Armand zal er voor zorgen dat het uitkomt bij mensen/kinderen die het nodig hebben. Hij heeft plannen om een soort foster parents idee op te zetten om dit soort dingen wat structureler te maken. We zullen zien! In elk geval iedereen die al iets heeft gegeven erg bedankt! Vrijdag 26 mei ben ik nog hier dus dan kan ik nog de rest van het geld afgeven. Er is nog meer dan 100 euro binnengekomen. Dus een ieder die nog een bijdrage wil leveren, het kan nog!

Als afscheid van Cotonou wil ik jullie trakteren op wat gekkigheden van Benin en de Beninois.
Wisten jullie bijvoorbeeld dat:
- De Beninois echt voor alles bon zeggen, ook dingen waarvan ik met mijn gebrekkige Franse kennis weet dat het bien is...
- De Beninois niet 'attention' (pas op) zeggen, maar 'doucement' (zachtjes) als iemand struikelt bijvoorbeeld maar ook als de serveerster in het restaurant iets te hard met je flesje fizzi heeft geschud en alles over je kleren gaat. Dan zegt zij, 'doucement'.
- Ze hier al vanaf twaalf uur 's middags bon soir (goede avond) zeggen.
- Een normale vraag hier is; tu es là? (ben je er). En als je antwoordt met nee ik ben in Amsterdam begrijpen ze er niks van.
- Je echt alles op een zem kan meenemen, tafels, Christussen (zie eerder) maar ook een gezin met vier kinderen en een moeder.
- Vrouwen hier als het regent met badmutsen op gaan lopen
- De beste stof die je hier kunt kopen uit Nederland komt, het is Dutch Wax.
- De mensen maar moeilijk begrijpen dat de Dutch Wax in Nederland niet overal te koop is.
- Hier in Cotonou gewoon geiten op straat lopen, net als kippen trouwens.
- Het stereotype beeld van de Afrikaanse vrouw met een mand op haar hoofd klopt. mensen dragen hier alles op hun hoofd. schoolkinderen hun rugzak, vrouwen manden en schalen met spullen die ze verkopen (van ananassen en sinaasappels tot slippers, pennen en spijkers), en mannen doen dat ook, inclusief hometrainers!
- Postzegels hier soms 500 franc kosten, soms 450 en soms 400, en de post komt met allemaal aan.
- Mensen hier echt de hele vis eten, inclusief kop, huid, staart en vinnen.
- Veel kleine kinderen die met hun moeder op het CIC kwamen heel hard gingen huilen als ze mij zagen. Bang voor een blanke!
- Er zelfs een jongetje was die niet langs me heen durfde te lopen zodat ik eerst weg moest gaan voor zijn moeder een test kon laten doen.
- Als je hier in het ziekenhuis ligt je familie/vrienden voor je moeten koken. Als ze dat niet doen heb je een probleem want het ziekenhuis doet het niet. (Overigens gebeurde het is Arc en Ciel regelmatig dat mensen geen bezoek kregen, het taboe op AIDS natuurlijk. Er werd dan aan familie van andere patiënten gevraagd wat meer te koken, tegen vergoeding).
- Mensen hier sinaasappels 'schillen' met een scheermesje. Je haalt dus alleen het oranje laagje eraf. Vervolgens snij of bijt je een stuk van de bovenkant en zuig je de sinaasappel leeg. Geen taaie witte vellen dus!
- Bijna iedereen hier twee namen heeft, een Beninse en een Franse (vaak wordt vooral de Franse naam gebruikt, in elk geval onder hoger opgeleiden die dus ook goed Frans spreken).

Goed, tot zover. Ik hoop jullie allemaal regelmatig op de hoogte te houden van mijn reis. In het noorden van Benin gaat dat zeker lukken, wat Niger betreft heb ik nog geen idee. Ik zal in elk geval zo af en toe contact hebben met mijn ouders dus als er echt schokkend nieuws is schrijven ze dat vast hier!

Veel liefs uit Cotonou (de laatste keer dat ik dat kan schrijven voorlopig!)

Esly

*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-

Dear all,
Well, it is really the end of my work now. today was my last day. very strange, i'm having hollidays now. but these 'hollidays' will last for ever. i can visit the CIC for one more day, but that's all. Very strange feeling!
I got a t-shirt of my collegues of PNLS, the Programme National de la Lutte contre le SIDA. and a red ribbon of course. but very nice!
yesterday i went to SYTO and Brice asked me if i had already made my report. so i said, report? do i have to write one? nice that you told me before! but well, i made something today. i am not sure if he is happy with it because i wrote that i think that it is bad that during my 3 months here nobody of SYTO came to talk with me and my collegues. I guess that's not what Brice wanted to hear! but ok, we will see!
Now it is all finished. sundaymorning at 7 the bus is leaving for Natitingou. so i will leave Cotonou for a month. i am happy that i will come back here, so i can say bye to everyone.

I did really like my work here. sometimes the days lasted very long. but i got used to it! right now i am very good at doing nothing, just talking a bit or writing in my diary. it is a kind of relaxed!
and well, i learned a lot here as well. i have improved my french, but also learned other things. about AIDS, in Benin and in general. i think that AIDS here is not really a medical problem. there are people who are sick and who die, but not everyone who has HIV is sure he will die in a few years now. medical care is basic, paper dossiers, often no water and so on, but the really necessary stuff is available. in the north it might be a little harder because overthere people may live much more far away from medical care.
I think that the big problem is social. the tabu is big, the knowledge often small. people think a condom can infect you with HIV. a lot of people are afraid to talk about their infection, even with their partner. i guess this is especially because of the fear to be abandonned (what also happens often, especially with women) by family and partner. and that's hard! by the way, here are more women living with HIV than men, in the Netherlands it is the opposite. I think the social aspect has to get more and more attention. At CIC they pay attention to it, we explain that HIV is transmissible, not contajeus and that it is impossible to be infected by eating of dancing with someone. i think it is an important part of the information. i hope we can battle against the fairytales in this way!

This week i gave the 250 euro of my action to Armand. he will make sure that it reaches the right persons. he is thinking about organising a kind of foster parents plan to make it all more structural. we will see! but thanks a lot to everyone who has donated a bit. i will be in Cotonou and at CIC at Friday 26th may so i will get the rest of the money that day. there is more than 100 euro what reached my dad after he sent this 250 so i will donate this afterwards. so everyone who'd like to donate a few euros, it is still possible!

as a byebye to Cotonou i want to show you some strange features of the Beninois and Benin.
So did you know that:
- The beninois always say 'bon' even i even I know that it is bien.
- The Beninois don't say 'attention' (take care) but 'doucement' (softle). they use it if someone falls, but also if a waitress had shaked a bit too much with your bottle of Fizzi and it is all on your clothes.
- they say Bon soir (good night) from noon.
- it is a normal question to ask: 'tu es là? (are you there). and if you answer, no i am in Amsterdam they don't understand it.
You can take really everything on a zem, tables, Christ (see before), families woth four kids and a mother.
- When it rains, the women protect their hair by using the type of head you use in the shower.
- the best coton they sell here is Dutch, Dutch Wax
- The people don't understand that you can't buy the Dutch Wax everywhere in Holland.
Here in Cotonou goats run in the streets, just like chicken.
- the stereotype of an african woman carrying something on her head is right. people carry everything on their heads here. kids their schoolbag, women baskets with stuff they sell (from pineapples and oranges to shoes, pens and so on). men do the same, inclusing hometrainers!
- stamps sometimes cost 400 franc, sometimes 450 and sometimes 500. but all of them reach the netherlands...
- people eat the whole fish here, including head, skin, tail and so on.
a lot of young kids who came to CIC started to cry very loudly as they saw me, afraid of a white!
- there was even a little boy who did not dare to pass me so i had to go out of the room before his mother could do the test.
- if you are sick and have to be in the hospital, your family or friends have to bring you food. if they don't you have a problem because the hospital doesn't prepare food. (at Arc en Ciel it happened often that people weren't visited, the tabu... They asked the family of other patients to prepare some more food for a bit of money)
- they peel oranges here with a shaving thing, you just remove the orange parts. then you bite or cut the upper part and 'drink' the orange.
- almost everyone here has two names, a french one and an african one. they often use the french one, at least the better educated people who speak well french.

Well, that's it for now! i hope i can tell you often what i am doing in my hollidays. in the north of Benin it will be no problem. For Niger i don't know. at least i will contact my parents now and then so if there is any very interesting news they will write it here!

Love from Cotonou (last time to say!)

Esly

  • 28 April 2006 - 19:18

    Geertje & Theo:

    Ha vakantieganger,

    Ieder eind is weer een nieuw begin, uitgewerkt en nu vakantie vieren en de toerist uithangen. En dat nog wel een maand lang achter elkaar, heerlijk meid, ga er maar flink van genieten. Wanneer de mogelijkheid zich voordoet, moet je je weblog maar blijven gebruiken. Want ook al heb je dan vakantie, we leven met je mee (is dat niet typisch Hollands). We zijn zeker geintresseerd naar je reisverslag, maar ook waar je nu weer beland, blijf je hangen in Noord Benin, of kom je toch nog in Niger terrecht?
    Je aktie loopt nog steeds hartstikke goed, er is inmiddels al weer 227,02 binnen, naast de 250,00 die je al hebt overhandigd. Daar kunnen ze daar een heleboel mee doen, en dat was nou net je bedoeling.
    Wij zijn nog steeds druk met het huis, we willen het immers voor het grootste deel klaar hebben als jij weer thuiskomt. We hebben vandaag een begin gemaakt met plantenbakken om het huis. En komende week wil ik dapper aan het schilderen wanneer het weer dat toelaat. De week daarop komt er een schilder voor de bovenverdieping.
    We zijn ook nog benieuwd hoe ze op de ambassade koninginnedag hebben gevierd. In Veeningen kunnen we het wilhelmus bij de school gaan staan zingen, maar ik vrees dat dat er niet van gaat komen. Veel liefs, en vooral blijven genieten.

  • 29 April 2006 - 16:59

    Marlies:

    Hoi!
    Leuk die weetjes over Benin. Grappig om te lezen.
    Heel veel plezier tijdens je vakantie en ik hoop snel weer van je te horen!

  • 30 April 2006 - 16:37

    Geertje:

    Ha Meissie

    Ja,ja hier kijkje van op he?Een mailtje van je moeder,zolang de computer in de kleine caravan stond vond ik er niet zoveel aan, maar nu hij weer lekker warm in het kantoor staat doe ik ook maar weer een poging.Hoe was het koninginne feest? Waren er echt bitter ballen?Zijn er dan veel nederlanders bij zoiets?Wij hebben er niet veel van gemerkt,we hebben zelf de vlag uit gehangen,bij school doen ze dat ook al niet meer.Verder was het vreselijk koud hier en het hagelde en regende steeds,dus niet echt aangenaam om iets te ondernemen.Er is vrijdag weer post gekomen met de kaart voor de buurvrouw, alles weer geregeld.Als het goed is wordt het komende dagen 24 graden dus mischien kunnen we dan eindelijk een keer op de veranda zitten.We zijn heel benieuwd naar jou belevenissen,zag gisteren op t.v een programma over Jurgen Rayman die op zoek was naar zn roots in Ghana waar vandaan ooit een van zn voorouders naar Suriname was verkocht als slaaf.Er was een soort kerker te zien waar de slaven moesten wachten op de boot.Heel indrukwekkend,stelde mij zo voor dat jij ook zoiets in Benin had gezien.Wat zijn we als blanken toch vaak ,lekker, bezig geweest niet?
    Oke meisje,heel veel plezier,we wachten op een verslag van je belevenissen, veel liefs,ook van Theo,dikke kus. Geertje

  • 02 Mei 2006 - 13:48

    Judith:

    Goede reis Esly! Veel plezier in Niger!

  • 02 Mei 2006 - 23:15

    Stef:

    Bij deze dan ook mijn laatste reactie vanuit Zuid Amerika. Mijn reis hier zit er al bijna op. nog een paar daagjes in Rio zweten en dan weer naar Huis. Nouja huis, eerst een paar dagen naar mijn ouders, dan een weekendje bij een vriend van mij, en dan 10 dagen Ierland. Dan is het nog even een paar daagjes Middelbeers voor het grote jeugdvolleybaltoernooi, en dan is de dag daar dat jij weer terugkeert bij de rest van de kikkers. Maar het weer zal dan toch wel plezierig zijn he.
    Ondertussen ben jij al vetrokken richting noord Benin en Niger. Wat ik mij vandaag afvroeg: hoe heet een (manneljke) inwoner van Niger. Wie het juiste antwoord van zichzelf weet, kan mij bij een tractatie komen ophalen. Het lastige is wel dat ik dus zelf het juiste antwoord ook niet weet, maar dat zal Esly wel kunnen vertellen, mogelijk.
    Ik vond je toetje lekker, al die weetjes over Benin,
    bon fait! Maar je bent niet meer la plus, mais ailleurs. Interessant dat sommige stereotypen waar zijn (van spullen op het hoofd dragen). ik ben wel verbaasd dat sommigen mensen daar (kinderen) zo weinig blanken zien dat ze het zelfs eng vinden in een enkel geval. Niet echt een multiraciale samenleving dan dus.
    Wij, of beter gezegd ik, heb via jou het nodige kunnen leren over Benin, in vele opzichten. Ik vind je opmerkingen interessant. ik ga met je mee dat mijn verwachting was dat het met AIDS en de omgang ermee niet zo goed gesteld was, maar in bepaalde opzichten (aantal geinfecteerden) en medische omgang ermee valt het dus redelijk mee. Zijn er ook campagnes op sociaal gebied, waarin verteld wordt hoe je geinfecteers kunt worden, en ook hoe niet, en dan geinfecteerden nog steeds mensen zijn die bij de familie horen.
    Wel, ik wens je een fijne voortzetting van de reis. Tot jouw volgende update vanuit Noord-Benin of Niger

  • 03 Mei 2006 - 15:22

    D'OLIVEIRA Denis:

    C'est très bien.
    Je me suis beaucoup marré quand j'ai lu la partie où tu parlais des mots ou phrases usuels à Cotounou.
    C'est vrai tout ce que tu as écris. Mais je veux juste dire que dans tous les pays africains, tu trouveras toujours des inventions pareil.
    Mais dans le cas du Bénin, c'est une traduction direct le langue "fongbé" en langue française.Par exemple Doucement= Dèdè en fongbé qui veut dire patience.
    Pour la petite histoire: lorsque je suis rentré au Bénin en 1992, j'ai été bousculé par un conducteur de moto "zémidjan" qui pour s'excuser m'a dit doucement. Moi ne comprennant pas qu'il demamndait pardon, je lui ai en parti. N'eut été les passant,....
    Bon séjour à NATI
    A demain!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Benin, Cotonou

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

22 Mei 2006

'Thuis' in Benin

14 Mei 2006

Agadez

09 Mei 2006

Hoe later de avond...

05 Mei 2006

Leeuwen, antilopen en nijlpaarden

28 April 2006

Le fin...
Esly

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 715
Totaal aantal bezoekers 126693

Voorgaande reizen:

03 Januari 2006 - 28 Mei 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: