Porto Novo II en Verkiezingen - Reisverslag uit Cotonou, Benin van Esly Dam - WaarBenJij.nu Porto Novo II en Verkiezingen - Reisverslag uit Cotonou, Benin van Esly Dam - WaarBenJij.nu

Porto Novo II en Verkiezingen

Door: Esly

Blijf op de hoogte en volg Esly

27 Februari 2006 | Benin, Cotonou

Lieve allemaal,

Hier nog een berichtje uit een warm Cotonou. Het zijn de laatste weken van het droge seizoen hier in het zuiden (het natte seizoen gaat naar verwachting niet veel voorstellen, de warme wind is uitgebleven dit jaar) En dan wordt het het warmst. Thermometers heb ik niet gezien, maar ik schat dat het regelmatig tegen de veertig graden aan zit. Inderdaad, warm dus!

Volgende week zondag zijn er presidentsverkiezingen in Benin. Er zijn 26 kandidaten en daarvan moet er één een meerderheid van stemmen halen. De kans dat dat lukt is dus nogal klein, dus dan volgt er een tweede ronde.
Het is echt een grote show. Qua thema's schijnen ze het allemaal nogal over economie te hebben. Maar eigenlijk weet ik daar niks van. Het draait om de show. Overal hangen posters en spandoeken (Het kan veranderen, het moet veranderen, het gaat veranderen, Met Yayi Boni of; Met .... wordt Benin de draak van Afrika, ik vraag me af of dat zo positief is!). En voortdurend rijden er een soort tour caravaans met taxi’s en zems langs die luid toeteren en beplakt zijn met posters van een kandidaat. Vaak zitten er ook mensen in met een semafoon (YOVOOOOO). Maar wie wat wil, ik heb geen idee. En om het handig te maken zijn er ook nog kandidaten met dezelfde naam... Er zijn twee Soglo's en ja, ze zijn familie van elkaar en ja, ze zijn ook familie van een ex-president. Nu kun je stemmen op opa en kleinzoon en vader is al president geweest. Jaja, lekker stel!
Ik heb een beetje met Dénis, mijn collega en met Nic, mijn oude buurjongen, gepraat over de verkiezingen. Dénis vindt democratie ongeschikt voor Benin omdat er teveel mensen zijn die ongeschoold zijn en dus maar stemmen op iemand die uit hun buurt komt. En helemaal niet kijken naar het programma van iemand. Nic had ook zijn bedenkingen. Als ik het goed heb begrepen zei hij dat er eigenlijk maar twee opties zijn; iemand die bijna zijn/haar hele leven in het buitenland (Frankrijk vooral) heeft gewoond en dus het land niet echt kent, of iemand die hier al jaren zit en tot zijn/haar oren in de corruptie zit... Beiden vinden het het belangrijkst om op iemand te stemmen die (basis)onderwijs verplicht en gratis wil maken. Maar hoe dat dan gefinancierd moet worden, geloof niet dat daar echt over nagedacht wordt... We zullen zien wat de uitslag wordt!

Donderdag had ik afgesproken met Nic, mijn oude buurjongen dus. Hij heeft me een citytour gegeven, langs de rijke wijk (echt kastelen hier!) en het strand. Was wel erg gezellig. Hij is eigenlijk de enige Beninois, buiten mijn familie en collega's met wie ik echt contact heb. Maar wel leuk contact!
Stef, als antwoord op je vraag; het is nogal lastig. Vrouwen gaan eigenlijk nooit weg zonder dat er mannen bij zijn en dan mogen/durven ze je niet aan te spreken denk ik. En bovendien hebben vrouwen het druk met kinderen, huishouden, school en studie, werk, enz. En wat de mannen betreft, de enige mannen waarmee je makkelijk contact maakt willen meteen trouwen. En ik denk dat JIJ nou net degene bent die dat niet zo'n heel goed idee vindt.
Veel mensen willen wel naar Europa komen, ik ken er vrij veel die wel in Frankrijk geweest zijn en dus wel een beeld hebben. Maar er zijn ook veel mensen die me aanspreken en ook meteen zeggen dat ze naar Nederland willen komen enzo. De armoede valt hier in Cotonou erg mee, het is echt het commerciële centrum en echte armoede is hier weinig. Maar buiten de stad en vooral in het noorden heb je dat veel meer. Dat ga ik dus allemaal nog wel zien denk ik...
Ik heb nu ook wel vooral contact met een echte bovenlaag van de bevolking, zeker qua opleidingsniveau. Mijn gastmoeder hier is verloskundige, in mijn familie studeren de kinderen of gaan nog naar school, op mijn werk zitten mensen die bijvoorbeeld voor de WHO werken en echt wel wat kunnen en Nic werkt hier op de universiteit (na 11 jaar studie in Rusland, Benin was toen nog communistisch). Dus ze zijn niet echt representatief denk ik wat ideeën en dromen betreft. Ik heb bij hun niet het idee dat ze het allerliefste vandaag nog naar Europa gaan. Maar ze zijn allemaal wel in Frankrijk geweest dus ze hebben misschien een redelijk realistisch beeld. En ze hebben hier natuurlijk een goede positie, dus waarom zouden ze gaan...

Dit weekend ben ik met Judith, Floor en Lucia naar Porto Novo geweest. Floor en ik waren er al eerder geweest, voor onze clip (die is gelanceerd op de nationale tv!!!! Lachen hè! We hebben het nog niet gezien, maar het schijnt te zijn gelanceerd... Een van de andere danseressen bleek trouwens een nichtje van mijn familie, Benin is echt een gat!)We werden op het plein waar we gedanst hebben meteen herkend door de mevrouw die er drinken verkoopt. Achja, de roem volgt ons snel.
Ik kon meerijden naar Porto Novo met mijn 'moeder' en 'tante' dus dat was handig. Mijn 'moeder' reed en sloeg voor het wegrijden even de nodige kruisjes. Later begreep ik waarom, 80 in de 3e versnelling, met 50 kilometer per uur over hobbels waar zelfs de taxi's respect voor hebben en dan natuurlijk zoals iedereen links inhalen en afsnijden enzo. Maar goed, ik ben er gekomen. Ik had met de rest afgesproken op het station waar taxi's aankomen en toen ik daar heen liep werd er meteen van alle kanten aan me getrokken; Cotonou Cotonou Cotonou? Dus ik heb uitgelegd dat ik NIET naar Cotonou wou maar hier op vriendinnen wachtte die uit de andere richting kwamen. Kwam na een kwartier weer iemand op me af en ik wou al zeggen, NEE ik ga NIET naar Cotonou, maar hij zei; Madame, madame, uw vriendinnen zitten daar! Die zaten dus VOOR het station en ik er op. Handig hoor, blank zijn, dan val je tenminste op!

In Porto Novo zijn we naar het etnografisch museum gegaan. Was wel leuk maar wel vreselijk heet. En je kunt hier nooit zelf een museum bekijken, er gaat altijd een gids mee. Maar het was wel leuk verder. Ze hadden vooral veel géluédé maskers, die worden gebruikt in vooroudervereringen en dergelijke. Zaten wel erg mooie tussen.
Bij de lunch hebben we eens gevraagd of iemand een goedkoop hotel voor ons wist. Een man gaf ons zijn kaartje mee en schreef er voor een hotel het verzoek op ons een kamer te geven voor 5000f CFA, dus 2500 pp. Maar in het hotel kenden ze hem niet en ze konden dat niet zo doen zonder de directeur enz. Maar ze wisten nog wel iets anders, vlakbij. Dat was echt goedkoop zeiden ze. Dus wij naar het KAB, een of ander educatief centrum waar je dus inderdaad ook kon slapen. Was een kamer met 4 stapelbedden, we waren met zijn 4en maar hoefden de kamer niet te delen. Met een ventilator (de stroom viel alleen uit 's nachts, maar goed) voor 1200f CFA pp, dat is ongeveer 2 euro. Dus ja, dat was goedkoop. De bedden lagen niet echt lekker, maar goed, voor dat geld! We hadden zelfs een douche! Wel met alleen koud water, maar water dat van boven komt is toch wel erg prettig!
's Middags zijn we nog even bij een oude moskee gaan kijken, die stond in de steigers en was eigenlijk niet echt boeiend. Daarna wilden ze op zoek naar de tempel van het monster met de negen hoofden. Maar dat bleek dus echt onvindbaar. We hebben het aan allerlei mensen gevraagd, maar niemand kende het. Uiteindelijk stonden we zelfs in het paleis van de koning van Porto Novo (we hebben hem niet ontmoet, maar wel op zijn terrein geweest). Hier was iemand die het wel wist zei hij, hele wandeling door Porto Novo gemaakt en uiteindelijk kwamen we wel bij een voodoo tempel, maar bij een hele andere. Maar was leuk om te zien allemaal. Alleen het monster met de negen hoofden hebben we gemist...

Zondag zijn we nog even op een markt geweest. Was een beetje erg rustig, dus viel nogal tegen. Dus ik was uiteindelijk om rond14 uur weer in Cotonou. Porto Novo is klein en we hadden eigenlijk alles wel gezien. Floor wou ook op tijd weer in Allada zijn dus we zijn weer gegaan. Heb dus 's middags nog even lekker gezwommen, Was wel lekker na een weekend zweten!

Vandaag heb ik weer braaf gewerkt. Vorige week was Dénis 3 dagen weg en toen heb ik veel voorlichting gegeven. Is erg leuk om te doen, zelfs in het Frans! Vandaag was Armand ook terug.
Het is wel echt heel anders hier. Ze zeggen doodleuk, ja ik ben moe en vervolgens gaan ze gewoon zitten slapen. Als er iemand komt staan ze die te woord en vervolgens slapen ze weer. Ik moet er wel om lachen maar het is toch wel erg raar voor mij. Net zoals het feit dat we vanaf negen uur open zijn, maar zoals vorige week is er maar een iemand die bloed kan afnemen en die komt dan doodleuk om tien uur aan zetten. En gaat dan eerst eens rustig eten enzo, terwijl de hele tent vol zit met mensen die getest willen worden... achja; Afrique eh!

Marlies, ik verheug me wel op de kaas van die verbrande korsten hoor, de rest mag je wel houden. Maar groente is ook goed!
Theo en Geertje, alles wat groen is, is goed geloof ik. Zover ben ik inmiddels al heen. Van de week heb ik sla gegeten, wat een genot! Alleen de dressing is wat minder; pure mosterd!
Bea, die kaart was wel erg snel! Er is ook post al vanaf de eerste week onderweg, dus het had ook best tot 7mei kunnen duren.... Wat die kippen betreft, veel succes! Ik zie het wel voor me hoe jullie aan een boom staan te schudden om kippen te vangen! Kan er niet iemand een binnen hok maken waar Tosti niet in kan? Of Tosti opsluiten in huis? (hebben Stef en Johan meteen wat te klussen als ze terug zijn en Johan plek voor zijn vitrinekast... Goh, wat heb ik toch weer een ideeën!)
Natasja, zie je mail voor het adres. Anders moet je moeder de mijne maar even bellen, die heeft het ook wel!

Tot zover voor nu... Blijf vooral hier schrijven want ik vind het erg leuk om alle reacties te lezen!!!

Veel liefs

Esly

*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*

Dear all,

(uf, quite a lot to translate!)

Here another new message from a hot Cotonou. Right now, we have the last weeks of the dry season here in the south (they don't expect a very wet, wet season this year, they did not have a hot wind) and that's the hottest period. i don't see a thermometer, but i guess it is about 40 degrees right now. so yes, it is HOT!

next sunday are elections in Benin. there are 26 candidates and one of them has to gain a majority of votes. So not a big chance someone will succeed in this the first time, so a second round will be held afterwards.
it is one great show. it seems they are all talking about economy. but i don't really know. it is all show! everywhere are posters and flags for the candidates (it can change, it must change it will change, with ... or; with .... Benin will be the dragon of Africa, I am not sure if that's so nice!)and all the time there are groups of cars and zems passing with a lot of noise and posters of a candidate. often there is also someone with a megaphone (YOVOOO). But what they want, i don't know! and to make it more easy, there are two candidates with one name. Soglo, they are grandfather and grandson and the father had been president already. so well, nice family!
i talked a bit about the elections with Denis, my collegue and Nic, my former neighbour. Denis thinks democracy is impossible here becasue the people are not educated and just vote for someone from their region and don't look at the programme of someone. Nic had his doubts as well. As i understood right, there are two options; you can vote for someone who spend most of his life in another country (france) and thus doesn't know Benin very well, or you can vote for someone who lives here for long time and thus is part of the corruption here. both Nic and Denis think it is important to vote for someone who wants to make (primary) education free and obligatory. but how to finance this, they don't think about that! but well, we will see the results!

Thursday, i had a meeting with Nic. he gave me a nice citytour through the rich part of Cotonou. People there really live in castels! and he showed me the beach. was very nice! he is the only beninois (except my family and collegues) with who i have a good contact. but it is a nice contact!
stef, you asked about contacts here, it is hard. women don't go out without men and then they are not allowed or don't dare to speak to you i think. and they are very busy with kids, school/study, work, cooking and so on. And the men who make easy contact want to marry me and I think YOU wont like that! ;-)
lots of people want to come to Europe, i know quite a couple who had been to france and so have an image of life there. but also people who talk to me in town say they want to come to europe. poverty is not so much in Cotonou, it is the commercial centre of the country and real poverty is something you find on the outskirts of more in the north of the country. so i think i will see it my last month!
at the moment, i have most contact with the upper class of society, especially in education. in my family and also at my work, people are well educated. and also Nic, he is working at the university, after 11years of study in russia (Benin had been communistic). So i think they aren't very representative for their dreams and ideas. i think they don't really dream of going to Europe, but they had all been to France so they have an idea about life there, and they have a good job and position here.

this weekend i went to Porto Novo with Judith, Flor and Lucia. Floor and me had been there before, for our clip (which had been on national television! so funny! i haven't seen it yet, but it seems to been on tv... one of the other dancers turned out to be a niece of my family here... benin is really small!). At the square where we dances, we were immediatly recognised by a woman selling drinks there, wow we get famous! ;-)
I could share a ride with my 'mother' and 'aunt' here. My 'mum' made some crosses (??? like the catholics). Afterwards, i understood why. 80 in the 3rd gear, 50km:h over parts where even the taxis slow down and of course, like everyone, passing on the left and so on. but well, i reached it safe! i should meet the others at the taxi station and when i went there i was asked by everyone; cotonou cotonou cotonou! i explained at least 10 times that i was NOT going to Cotonou but waiting for my friends. after 15min, somebody came to me and i wanted to say, no i am NOT going to cotonou, but he said; madame, madame, your friends are sitting there! so easy to be white here, people always recognise you!

in Porto Novo, we visited the ethnographic museum. was nice, but very very hot. and you never get a chance to look around yourself, you are always with a guide. but it was interesting, they had a lot of masks which are used in ancestor rituals and so on. some of them were really beautifull!
at lunchtime, we asked around for a cheap hotel. someone gave us his bussiness card and wrote to the hotel to give us a room for 5000f CFA, so 2500pp. But at the hotel they didn't know him and could not do so without the director. But they knew another place, not far away. So we went to CAEB, a kind of educational centre where you could spend the night as well. was a room for 8 persons which we had to share only with ourselves and with a van (in the night, electricity was gone,; but well) for 1200 f CFA, that's about 2 euro. so well, cheap indeed! the beds weren't really good, but there was a shower! only cold water of course, but water from high is really great!
in the afternoon, we had visited a mosque. it was under construction and not really interesting. We wanted to go to the temple of the monster with nine heads. but this turned out to be impossible to find. we asked a lot of people but noone knew. we ended up at the kings court and here someone knew he said. it was a long walk and in the end there was a temple, but a quite other one! but well, it was nice also without nine heads!

Sunday we spend some time on the market, but it was very quiet. so i was back in Cotonou about 14. Porto Novo is small and we had seen all. Floor wanted to be in time in Allada so we left Porto Novo. I spend some time in the swimmingpool, great after so much sweat!

today i have been to my work again. last week, Denis was gone for 3 days and then i could give a lot of information. it is very nice to do, even in French! today Armand was back as well. it is very different from Netherlands, people here just say, i am tired and sleep. if somebody comes in, they talk to him or her and thereafter they sleep again. it is funny, but strange as well. just like we are opened from nine, but last week there was only one woman who could take the blood for a test. and she comes in at 10or so, takes some time to eat and so on. while there are a lot of people waiting! ah well, c'est Afrique!

Marlies; i am looking forward to the cheese on your black food ;-) the rest you can keep... but vegetables are fine as well...
Theo en Geertje, everything green is fine at the moment... last week i ate salade, so great! but the dressing is interesting, just mustard!
Bea, this postcard is really fast! there is also post heading to netherlands since my first week here and still isn't there... so it had been possible to last till 7th of may!
and well, good luck with the chicken! would be nice to see you and roel shaking a tree to catch them... maybe someone can make a new enclosure, or maybe you can keep Tosti inside? then you can be sure Stef and Johan have something to do when they are back home and Johan has space for his vitrine... wow what an ideas! ;-)
Natasja, check your mail for the address, or otherwise your mum can call mine for it...

That's it for now... just keep writing here, i really love to read it!

Esly

  • 27 Februari 2006 - 17:03

    Jenny:

    Hoi Esly,

    Ik heb je kaartje ontvangen. Bedankt.
    Je maakt zo wat mee in een week. Voor mijn gevoel was het nog maar een paar dagen geleden dat je geschreven had.
    Hier zijn ook verkiezingskriebels, maar dan gaat het om de gemeenteraadsverkiezing. Zou het wat de keuze betreft echt veel anders zijn in Nederland? Ze zijn er wel die de programma's lezen, maar volgens mij is het vaak ook een gevoelskwestie.
    Mijn stage loopt tegen het einde. Nog drie weken en dan kan ik beginnen aan mijn stageverslag. Morgen nog een gesprekskring leiden en volgende week donderdag een herdenkingsbijeenkomst. En verder veel afscheid nemen van mensen die ik in de stage heb ontmoet.

    Groetjes

  • 01 Maart 2006 - 10:03

    Marlies:

    Hoi Pietje Toerist!
    Mooi verslag weer. De foto's geven ook weer een mooi beeld van hoe het daar is. Ik heb vorige week langs het strand van Texel gelopen, maar dan wel met dikke muts en sjaal om. Die foto's zien er dus iets anders uit... Maar: op dit moment schijnt de zon, dus ik heb niets te klagen.
    Veel plezier nog!

  • 01 Maart 2006 - 11:02

    Geertje & Theo:

    Lieve Esly,

    Tjongejonge, jij maakt daar wel van alles mee zeg. We vinden het iedere keer weer leuk om je verhalen te lezen. Je moeder heeft nog nooit zoveel achter de computer gezeten!! Verkiezingstijden zijn vaak wel gezellig. Wij zaten ooit in Zagreb tijdens de verkiezingsstrijd. Door de hele stad waren bandjes aan het spelen, sommige klonken zelfs redelijk goed, maar die bleken dan weer van de verkeerde partij te zijn...., het was in ieder geval een goede reden om met mensen te discussieren. Hier zijn de gemeenteraadsverkiezingen aan de gang. Die maffe Zalm laat af en toe ballonnetjes op, en bied dan een dag later weer excuses aan omdat hij het anders had bedoeld. De campagne in De Wolden is bijzonder; hou je van kinderen; stem GL. Het lijkt hier alsof je enkel moet stemmen op mensen uit je eigen dorp, en vooral wanneer je hem/haar aardig vindt. Ik vind het hartstikke moeilijk om bewust te stemmen. De enige "linkse Partij" die iets te zeggen kan hebben is de PvdA, maar die doen hier ook niet zoveel. Misschien zouden ze hier ook moeten invoeren dat degene die zich verkiesbaar stellen ook minimaal lagere school moet hebben.....
    Zo'n nachtje in een hotel zitten klinkt in ieder geval gezellig, kan je in ieder geval van koud water genieten. Ik neem toch aan dat het water niet zo koud is als bij ons op dit moment, want hier is het zelfs te koud om je handen ermee af te spoelen. Onze waterput is al een paar keer bevroren geweest, waarvan één keer de slang die toen ook kapot knapte. Maar alles werkt nu weer. Garry is nu eerst klaar in huis. De stucadoor is nu aan het werk, en die zal nog een dag of 6/7 bezig zijn. Daarna komen de timmerlui weer om de binnendeuren en kozijnen te plaatsen. We zijn benieuwd hoe jij straks reageert.
    Vanmorgen lag hier 5 cm. sneeuw, dat is toch een prachtig gezicht. De schaapjes liggen dan veel in het schuurtje of onder hun afdakje lekker te herkauwen.
    Hebben ze in Benin ook schapen, of wordt er daar geen schapenvlees gegeten. Er zullen vast meer geiten lopen dan schapen, en kan je ook eens een koe op de foto zetten, dat is vast makkelijker dan hagedissen, want dat lukt nog niet echt he?
    Vertel de volgende keer maar wat meer over je werk, we zijn benieuwd.
    Vraag van Geertje die nu net binnenstapt in mijn mobieloffice: Heb je de NORIT ontvangen, en so wie so wat heb je voor'n post van ons gehad. Wij moeten ons nog steeds behelpen met 2 kaarten en één brief. De brief was van half februari. Gelukkig hebben we je weblog.
    liefs van je thuisfront

  • 01 Maart 2006 - 17:33

    Natasja:

    super weer om je verhalen te lezen. het lijkt zo net of we hier in nederland alles life mee maken. echt helemaal super. vooral blijven doen!!!!
    het adres had mn vader gewoon in zn mail staan, toch fijn dat ie dar ook aan mij meld, heb minstens half uur op je site lopen zoeken. maar er komt dus n kaartje aan. ben beneuwd hoe lang hij er over doet!!!

    groetjes van ons

  • 02 Maart 2006 - 13:46

    Esther:

    Hoihoi!
    Ik lees met veel plezier al je belevingen! Je maakt echt van alles mee :D
    Ik ben benieuwd naar het vervolg van de verkiezingen! Ik zal nu even de nieuwe foto's van je bekijken,

    Liefs Esther

  • 04 Maart 2006 - 13:13

    Jan En Levon:

    He Esly,
    erg interessant om al je belevenissen te lezen. De foto's bekijk ik ook altijd. Super! Hier is verder alles goed. Ons huis wordt rond 10 april opgeleverd. Spannend! Nog heel veel plezier en succes daar. We blijven je volgen.
    Groetjes Jan en Levon

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Benin, Cotonou

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

22 Mei 2006

'Thuis' in Benin

14 Mei 2006

Agadez

09 Mei 2006

Hoe later de avond...

05 Mei 2006

Leeuwen, antilopen en nijlpaarden

28 April 2006

Le fin...
Esly

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 1583
Totaal aantal bezoekers 126689

Voorgaande reizen:

03 Januari 2006 - 28 Mei 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: